Dotze curses, una identitat

La cinquena edició de la lliga Valls Catalanes Trailrunning Challenge arrenca aquest diumenge a Agullana

per Jordi Nierga

El Tema

Dotze curses, una identitat
Dotze curses, una identitat | Valls Catalanes (Jordi Meli)

El coordinador de la lliga Valls Catalanes Trailrunning Challenge (VCTRC), Jep Coromines, detalla que el conjunt de proves transfrontereres, a banda de vetllar pel foment de l’esport, són sobretot un finestral esbatanat que mira cap a llocs de gran bellesa natural, però sovint reclosos per la massa forestal. «Paisatge i territori, aquest és el quid de la qüestió. Cada organitzador de cada cursa vol ensenyar el seu entorn amb orgull i, en definitiva, compartim una mateixa part de territori amb punts en comú com el Canigó, que es veu des de diferents proves, com si fos un far; cada activitat té el seu petit tresor i ofereix la seva particular descoberta». 

Segons l’impulsor d’aquesta iniciativa, que enguany celebra la cinquena edició, els escenaris fan de Valls Catalanes «el millor challenge d’aquestes característiques del país».

EL CALENDARI. El punt de marxa d’aquest any es viurà diumenge a Agullana. Concretament, en el marc de La Suada, organitzada per la delegació d’Oncolliga a Agullana, que arriba amb l’objectiu de consolidar-se després d’haver retornat en el calendari l’any passat. La directora, Aline Pagès, remarca la voluntat patrimonial de la cita esportiva: «Els dos recorreguts –15 quilòmetres (500 metres de desnivell positiu) i 5 quilòmetres (150 metres de desnivell) passen per dins d’una petita joia, el búnquer de Can Palau, que es travessarà durant un centenar de metres i estarà il·luminat». «Ens fa molta il·lusió formar part d’aquest circuit; vivim en una zona de frontera i això ens dona una identitat especial. Ens agrada compartir el challenge amb pobles de comarques veïnes com el Vallespir o l’Alta Garrotxa, i també amb els municipis més propers: és una bona manera de connectar territori, esport i natura», afegeix Pagès.

La d’Agullana serà la primera parada d’un itinerari que resseguirà cinc comarques (l’Alt Empordà, la Garrotxa, el Ripollès, l’Alt Vallespir i el Vallespir) i farà calçar les vambes a diversos municipis integrats a l’Agrupació Europea de Cooperació Internacional del País, Art i Història Transfronterer (PAHT) de les Valls Catalanes. La seguiran, en aquest ordre, la Marxa de la Tortuga de Darnius (26 d’abril); la Molló Trail (7 de juny); la Lamenère Trail, a La Manera (14 de juny); l’Olla de Tapis (21 de juny); la Cursa del Fau (9 d’agost); la Taga 2040, a Sant Joan de les Abadesses (19 de setembre); la Tramuntana Trail, entre la Jonquera i el Pertús, la novetat d’enguany (27 de setembre); la Trabucayres Trail, a Morellàs i les Illes (11 d’octubre); la Trail de les Salines, a Ceret (18 d’octubre); la Trepitja Garrotxa, a Montagut i Oix (24 i 25 d’octubre), i la MDM.Cat, a Beuda (8 de novembre), que clourà el circuit. 

El pal de paller que sustenta aquest projecte és la coordinació. Així ho assenyala Coromines, que posa un exemple il·lustratiu: a l’acte de presentació de la lliga del passat 21 de febrer a l’Auditori de Caputxins de Figueres van haver de gestionar la presència de gairebé cent persones, entre representants municipals i supramunicipals, organitzadors o esportistes, entre altres. «Des de la primera edició vam marcar una línia de treball molt ferma: tots som voluntaris. A partir d’aquí, els clubs, que també són voluntaris, s’hi han anat apuntant». Segons el coordinador, durant la trajectòria l’esdeveniment s’ha anat fent fort a través de l’experiència: «A les proves del sud, per exemple, ara fem millors avituallaments i senyalitzem més bé, mentre que a la zona del nord s’ha fet un pas endavant en la infraestructura i la comunicació; sempre, això sí, mantenint l’essència de cada cursa».

INICI I EVOLUCIÓ. La lliga autoorganitzada va néixer el 2022 partint de la voluntat de dues entitats, l’organitzadora de la cursa Olla de Tapis, de Maçanet de Cabrenys, i la del Trail des Salines, de Ceret, per esborrar simbòlicament una frontera política i enfortir, així, l’agermanament de curses i organitzadors. 
De cara a aquest any, Valls Catalanes preveu una participació superior als 5.000 atletes entre totes les proves. «No volem créixer més: a Tapis hi viuen onze persones, quin sentit té posar-hi 800 corredors? El que es tracta és buscar un equilibri i, si creixem, que sigui comunicativament», conclou Coromines, que també celebra la renovació i l’ampliació de la col·laboració amb Wikiloc, que continuarà essent l’Official Mapping Partner d’una prova esbrancada que neix de la mateixa soca. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article