La història de l’emblemàtic barri del Garrigal s’exposa al Museu de l’Empordà

La mostra recull peces provinents de diversos artistes com Josep Pujol, Pere Gironell Mey, Rahola o Salvador Dalí

per Xevi Bonell

Cultura

La història de l’emblemàtic barri del Garrigal s’exposa al Museu de l’Empordà
La història de l’emblemàtic barri del Garrigal s’exposa al Museu de l’Empordà | Àngel Reynal

Mig segle després de la seva desaparició el barri del Garrigal de Figueres torna a ser protagonista a la ciutat, i ho és gràcies a l’exposició «El Garrigal, el barri dels oblidats de Figueres» comissariada per Pau Subirós. Una mostra que recupera la memòria del Garrigal a través de fotografies, pintures, dibuixos, documentació i objectes que fan referència a aquest espai. Una proposta que permet mostra de forma visual com «el Garrigal ha impactat a la ciutat en diferents èpoques», ha explicat Subirós durant la presentació d’aquesta. També hi han participat el director del Museu de l’Empordà, Eduard Bech, que ha explicat com l’espai també hi ha col·laborat amb «peces del mateix fons com la recent adquisició d’una peça de Joan Felip Vilà. Que són tan recents que fins i tot no es van veure en la darrera exposició d’adquisicions recents».

Entre el material exposat se’n troben de diversos artistes com Josep Pujol, Pere Gironell Mey, Rahola o Salvador Dalí. Fet que permet «dibuixar aquells artistes de l’Empordà que anaven al Garrigal on hi trobaven l’exòtic, i on s’inspirava Marià Baig, entre d’altres» ha puntualitzat la regidora de Cultura, Mariona Seguranyes. El resultat és un recorregut complet on queden reflectides imatges folklòriques i icòniques on no falten les cases de colors que van ser font de revelació per a molts artistes.
 
MÉS PROPOSTES. La mostra es pot visitar fins al pròxim 14 de setembre i compta amb diverses propostes complementàries com la Visita comentada a càrrec del comissari de la mostra el 4 de maig, que també serà l’encarregat de la Visita de descoberta del barri del Garrigal el pròxim 24 de maig. A més també s’han previst conferències que complementen la mostra com ‘La representació dels gitanos al cinema contemporani’, a càrrec del doctor en Història Contemporània per la Universitat Complutense de Madrid, Rafael Buhigas, i la conversa ‘Operacions urbanístiques sobre els baixos fons’, a càrrec de Cristina de Pedro Álvarez, previstes pel 5 i 12 de juny respectivament.
 El llibre. Pau Subirós és l’autor del llibre El Garrigal i el carrer de la Jonquera: Històries dels baixos fons de Figueres (1880-2003), un volum on detalla com aquest barri va ser durant molts anys considerat com «el centre de la prostitució ciutadana». Un volum que repassa la singular història d’aquest emblemàtic barri que fou «sentenciat» pels diferents governs de cadascuna de les èpoques i que fou enderrocat progressivament des dels anys cinquanta del segle XX fins a la seva total desaparició l’any 2003. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article