La pagesia local, a taula

0
2194

UniĂł de Pagesos ha impulsat la campanya ‘Pagesia a casa’ per facilitar la comercialitzaciĂł i la compra d’aliments de proximitat. En aquests moments, hi ha 16 explotacions alt-empordaneses adherides a la iniciativa, una de les quals la Granja SuĂ©s, de Vilanova de la Muga 


La propagació mundial de la Covid-19 ha obligat tots els sectors a reinventar-se. Aquest procés de transformació també ha afectat de ple al món de l’agricultura i la ramaderia, especialment els productors locals, que han hagut d’apostar amb més fermesa que mai pel comerç en línia en el marc de la situació de confinament.

El sindicat Unió de Pagesos, per exemple, va actuar amb celeritat. A principis d’aquest mes d’abril va impulsar el projecte «Pagesia a casa», que permet posar en contacte els productors agroalimentaris catalans i els consumidors amb l’objectiu de facilitar la comercialització i  la compra d’aliments de proximitat.

D’entre el gran llistat de productors d’arreu del país adherits a la iniciativa, en aquests moments n’hi ha 16 que són de la comarca de l’Alt Empordà. Un d’aquest és la Granja Sués de Vilanova de la Muga, que més enllà de la feina als camps i l’explotació de vaques, té també un obrador on es transforma la llet dels seus animals en iogurt i postres làctics, però també en altres productes que ara, donades les circumstàncies, no tenen sortida. «Abans fèiem repartiment a botigues i restauració, principalment, i en algun cas puntual portàvem les comandes a algun domicili pròxim, però ara hem hagut de canviar totalment la logística i centrar-nos en la venda als particulars», explica en Jaume Sués, un dels socis.

En aquest sentit, aquest gir ha estat possible, en part, per la campanya promocional impulsada per Unió de Pagesos, però també per la pròpia reconversió duta a terme per la granja, que ha incrementat de manera exponencial la distribució a les llars d’arreu de la comarca per compensar la impossibilitat de portar el que fan als establiments del món de la restauració de la contrada, un dels seus principals clients. «Durant les primeres setmanes la gent comprava molt i ara, darrerament, les vendes han baixat. Tot i això, la venda de iogurts s’ha mantingut, i malgrat que la restauració no ho pot comprar però els supermercats sí, gairebé ho compensen», diu en Jaume.

De fet, els iogurts i els postres làctics, de caducitat més llarga, s’han convertit en els productes estrella d’aquests dies per l’explotació de Vilanova de la Muga, en substitució de la llet, que abans era sobretot adquirida en gran format  (de 5 o 25 litres) per hotels o restaurants, o altres productes de caducitat curta, com el mató.

Malgrat el context incert d’aquests dies, el productor té clar que des del negoci familiar continuaran omplint d’activitat l’obrador mentre els vagin a buscar la llet. «Si en conjunt anem bé, tots hi anirem des d’un àmbit particular, també». De moment, la distribució a domicili, assenyala, ha arribat possiblement per quedar-se: «Si funciona, ho seguirem fent més enllà del confinament».

#TOTESATAULA. La iniciativa d’Unió de Pagesos no és l’única que s’ha donat a conèixer aquests dies. En aquest sentit, des de la Cooperativa Opcions s’ha projectat la campanya #TotesATaula, una iniciativa que per un costat ajuda els productors agroecològics locals que a causa de la Covid-19 no poden col·locar tota la seva producció, i de l’altra dona aquests productes a persones i col·lectius vulnerables. En el cas de les comarques gironines, l’entitat de referència vinculada a la cooperativa és Masobert, que distribueixen menjar eco i de proximitat de productors d’arreu de la demarcació, així com també d’altres indrets de Catalunya: des d’oli de Borrassà fins a mel de Garriguella. El seu rol és el d’esdevenir un nexe d’unió entre la producció local i les entitats de la zona que necessiten subministrar aliments a col·lectius o a famílies vulnerables o en situació de risc.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li