De cara a la galeria

El gel de l'Àrtic, en deu anys, s'ha reduït l'equivalent a cinc vegades la superfície de la península Ibèrica. Els pols es desglacen i augmenta el nivell del mar any rere any. Puja la temperatura fent de cada estiu el més càlid de la història. Cauen aiguats i pedregades històriques cada cop amb més freqüència. Temporals i onades de calor són ja a l'ordre del nostre dia a dia i, tot i això, encara ens costa creure'ns que això del canvi climàtic va de debò.
Les Nacions Unides ens imposen uns objectius sostenibles amb l'agenda 2030 i, suposadament, les administracions públiques hem de treballar per aconseguir-los de forma ràpida i eficient perquè, encara que no ho sembli, 2030 és demà passat.
Hem parlat moltes vegades d'aquest tema en aquestes línies, és cert, però ho crec tan necessari com crec que cal que els qui tenen l'última paraula de les decisions que es prenen al nostre Ajuntament han d'actuar ja i en tot.
El canvi climàtic és a tot arreu. En totes i cadascuna de les polítiques que s'executen des d'un Ajuntament, per més petites que siguin les accions preses. Així i tot, evidentment, tenen especial impacte les decisions que es prenen en temes d'instal·lacions i d'energia, com per exemple, un projecte d'enllumenat públic de tot un barri o d'un espai emblemàtic.
A l'Escala últimament estem molt acostumats a perpetuar projectes fets «com sempre» i, en soc conscient, és complex treballar amb coses noves i desconegudes. Però això no ens pot fer fallar en el més essencial: gestionar el present però també el futur del poble, del país i del planeta, en tot allò en què hi puguem contribuir.
Planificar l'enllumenat públic d'un barri de l'Escala on mai n'hi ha hagut és imprescindible, però fer-ho de forma que aquest projecte sigui sostenible i, sobretot, adaptat i pensat en el futur, també. Planificar una línia de més d'un quilòmetre de noves lluminàries amb l'únic criteri de sostenibilitat que siguin llums LED, en ple 2022, no és només un error sinó que també és una irresponsabilitat per part del govern.
Cal mirar el futur, pensar en una instal·lació a 35 o 40 anys i aplicar criteris d'energia solar i de reducció del consum amb reguladors d'intensitat de la llum amb sensors de presència. Cal anar més enllà de la típica instal·lació de plaques solars al sostre d'un equipament (acció que, d'altra banda, podríem parlar de si és innovadora i de futur feta l'any 2022 o si simplement és perquè «toca» i per cobrir expedient) per dir que contribueixen en la lluita contra l'escalfament global.
Governar vol dir ser conscient i intentar solucionar els problemes del dia a dia de la gent, però també vol dir planificar l'Escala no només que volem, sinó que necessitem d'aquí 20 o 30 anys. Treballar cobrint l'expedient del qui dia passa any empeny no ens acosta a cap model de poble, sigui quin sigui el que es defensa, només perpetua un model antic que es dedica a fer projectes, com el de la instal·lació de plaques solars, en el moment que ja no es poden ignorar més les necessitats i, per tant, absolutament de cara a la galeria, perquè no sigui dit que no treballem per evitar el canvi climàtic. I així no es pot conduir un Ajuntament.

