Confinen ara les gallines de tota la comarca

El Departament d'Agricultura ha ampliat les mesures de protecció per minimitzar el risc d'introducció de la influença aviària en aus de corral

per Redacció Hora Nova

Alt Empordà

Les gallines de l'explotació d'ous ecològics de Pau
Les gallines de l'explotació d'ous ecològics de Pau | ACN

El Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació va publicar ahir (dijous) una ordre que estableix que des d’ahir mateix es prohibeix el manteniment d’aus de corral i d’aus captives a l’aire lliure, i que aquestes aus s’han de confinar a tot el territori. Des de dilluns, aquesta mesura ja estava activa en una quarantena de municipis de l’Alt Empordà (de la zona dels Aiguamolls i la seva àrea d’influència), però a partir d’ara es fa extensiva a totes les localitats.

Amb aquesta ordre, també queda prohibit donar aigua a les aus de corral procedent de dipòsits d’aigua als quals puguin accedir aus silvestres, excepte quan l’aigua de subministrament sigui tractada per garantir la inactivació de possibles virus d’influença aviària. S’estableix que els dipòsits d’aigua situats a l’exterior requerits per motius de benestar animal han de quedar prou protegits contra les aus aquàtiques salvatges. A més, es prohibeix la presència d’aus de corral o altres tipus d’aus en certàmens ramaders, mostres, exhibicions i celebracions culturals.

La restricció també s’aplica a les explotacions ecològiques, les explotacions d’autoconsum, i les explotacions que produeixen ous i carn per a la venda directa al consumidor final. No obstant això, es podrà autoritzar el manteniment d’aus de corral a l’aire lliure si es pot impedir el contacte de les aus silvestres amb les aus de corral mitjançant algun dispositiu. Els avicultors que ho desitgin poden sol·licitar a l’oficina comarcal corresponent l’autorització per mantenir l’accés de les aus de corral a l’aire lliure, sempre que compleixin uns requisits: els dispositius implementats a l’explotació hauran d’impedir de manera eficaç el contacte directe i el contacte indirecte amb aus silvestres; les menjadores i els abeuradors hauran d’estar ubicats a l’interior de les instal·lacions o en un refugi que impedeixi el contacte directe i el contacte indirecte d’aus silvestres amb els aliments i l’aigua destinats a les aus de corral, i les explotacions hauran de disposar d’instal·lacions que permetin el tancament de les aus en cas que així se’ls requereixi.

REGISTRE OBLIGATORI. En aquest context d’alt risc d’influença aviària, la Generalitat considera essencial extremar les mesures de bioseguretat a les explotacions avícoles, i informar l’oficina comarcal corresponent si es detecta que a l’explotació hi ha mortalitat, alteració dels paràmetres productius dels animals, o signes de sospita.

En aquest sentit, el Departament fa una nova crida per demanar que aquelles persones que disposin d’aus de corral que no estiguin registrades les registrin. La cria d’aus destinades exclusivament a l’autoconsum o al consum familiar no pot superar les 30 gallines ponedores d’ous per a consum privat, i els 50 pollastres. Els particulars que siguin propietaris d’un nombre reduït d’aus de corral per a l’autoconsum familiar de carn i ous estan obligats a complir uns requisits mínims que garanteixin la sanitat animal i la innocuïtat d’aquests productes. La carn i els ous produïts en les explotacions d’autoconsum només es poden destinar al consum en l’àmbit familiar.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article