Fer teràpia amb gust de sal
El Club Nàutic i l’ABS l’Escala impulsen activitats al mar per millorar la qualitat de vida dels pacients

El mar com a teràpia. Aquest és l’objectiu que es fixa el programa ‘Salut blava’, una iniciativa impulsada pel Club Nàutic l’Escala i l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de l’Escala amb la finalitat de millorar el benestar físic i emocional dels seus pacients. La llavor es va sembrar durant els mesos de juny i juliol, quan es va iniciar una prova pilot amb el suport de la Universitat de Barcelona i Dipsalut en què persones amb trastorns d’ansietat de l’ABS l’Escala participaven en sessions de navegació de vela lleugera del Club Nàutic l’Escala.
La proposta va ser un èxit i tindrà continuïtat. Per partida triple, de fet, ja que s’han ideat tres noves activitats nàutiques amb finalitats terapèutiques, un gruix d’iniciatives que consoliden l’ús del mar i les accions marítimes com una eina terapèutica dins les propostes de salut comunitàries.
LES PROPOSTES. Una d’aquestes activitats torna a ser la vela lleugera, que s’ha reprès aquest octubre. La seva presència complementarà dues novetats: la navegació amb embarcacions adaptades i el Dragon Boat (Bot Dragó).
Amb relació a les embarcacions destinades a pacients amb una discapacitat temporal, la finalitat és accelerar la seva recuperació i millorar així la condició física de les persones a través de l’activitat marítima.
Per la seva banda, les sessions de Dragon Boat han estat possibles mitjançant el suport econòmic de la Fundació ‘la Caixa’, la qual cosa permet que durant aquest curs 2025/26 es pugui oferir de manera gratuïta. En paral·lel, també compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de l’Escala i Dipsalut, la implicació de la Fundació Salut Empordà i l’aportació logística i tècnica del Club Nàutic l’Escala.
Es tracta d’una modalitat de piragüisme provinent d’antigues tradicions xineses amb la figura del drac com a símbol icònic. La proposta és apta per a tothom i no cal experiència prèvia per a poder-hi participar. En clau física, és una disciplina que permet als palistes practicar exercici físic a l’aire lliure i, alhora, reforça la col·lectivitat. Està destinada a persones que hagin passat per qualsevol mena de càncer, amb l’objectiu de millorar la seva qualitat de vida i incidir en aspectes emocionals i socials, com ara el treball en grup i l’autoestima.
VENTALL D’ACTIVITATS. Les tres accions de ‘Salut blava’ formen part de l’àmplia oferta d’activitats de salut comunitària que l’ABS l’Escala ha reprès després de l’estiu. En aquest sentit, l’ABS té sobre la taula fins a una trentena de propostes existents gràcies a la col·laboració amb altres entitats locals, com ara el Club Tennis Taula CER l’Escala, el Club Rem l’Escala o el mateix Club Nàutic l’Escala.
Entre aquestes iniciatives n’hi ha de plenament consolidades i d’altres que afloren per primera vegada. El més important, però, és que el ventall de propostes és per a tots els gustos: des de tennis taula o futbol per a persones majors de 60 anys fins a sessions per a cuidadors i cuidadores, grups de deshabituació tabàquica o tallers de mindfulness, dansateràpia o Qi Gong, per citar només alguns exemples.

No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari