Les obres fan reduir entre un 10 i un 20% les facturacions de la pujada del Castell

Mentre els comerciants del tram baix denuncien les afectacions, els veïns del tram alt alerten d’abocaments irregulars

per Gemma Arché

Figueres / Àrea urbana

Les obres fan reduir entre un 10 i un 20% les facturacions de la pujada del Castell
Les obres fan reduir entre un 10 i un 20% les facturacions de la pujada del Castell | Àngel Reynal

Les obres de remodelació de la pujada del Castell han fet baixar entre un 10 i un 20% el volum de negoci dels comerços de la via. Així ho va denunciar Àngela Domènech al ple de la setmana passada. Segons va informar la ja regidora no adscrita (vegeu requadre), els inconvenients són diversos.

D’una banda, hi ha hagut algunes fuites de gas «i la gent no ha pogut anar a la zona a comprar perquè el carrer estava tallat». I també han informat els negocis que potser hauran de tancar un parell de dies mentre es retiren dos tubs d’amiant. D’altra banda, la llum ha marxat més d’un cop. A més, consideren que les passarel·les «no estan ben resoltes» perquè «són perilloses i hi ha gent gran que no s’atreveix a passar-hi».

A tall d’exemple, l’hotel Plaza Inn al maig va facturar un 50% menys que el mateix període del 2024; al juny, un 43% menys, i al juliol, un 32% menys. Quan els ha marxat la llum han hagut de treure clients de l’ascensor, la seva empresa de bugaderia no pot accedir a l’establiment, han hagut de contractar una persona perquè porti les maletes dels clients des d’on deixen els vehicles, no poden allotjar persones amb mobilitat reduïda perquè no poden arribar a l’hotel, i fins i tot han hagut de tornar diners d’habitacions per problemes que han tingut a causa dels treballs. I el supermercat bonÀrea, per posar un altre exemple, a part de les pèrdues econòmiques, també ha hagut de contractar més gent per poder organitzar la descàrrega de productes, ja que el camió no pot arribar al local amb normalitat.

I malgrat tots aquests problemes, tots els comerços han hagut de pagar per espais que no utilitzen durant les obres. «Ho vaig consultar i la resposta és que presentin una instància per reclamar-ho, que si de cas se’ls hi tornarà. Però jo crec que ens hauríem d’avançar, perquè no és problema seu, que ja prou que estan aguantant!», va dir la regidora de l’oposició al ple, tot demanant una possible reducció dels impostos per compensar els patiments.

Domènech també va demanar al govern si és cert, tal com han informat alguns operaris, que fins al novembre no començaran els treballs a l’altre costat del carrer, quan haurien d’haver començat a l’agost. «La gent està molt esverada perquè més temps de pèrdues alguns no podran assumir-ho», va lamentar.

L’alcalde, Jordi Masquef, va explicar que a l’última visita d’obres els van dir que, malgrat que el termini fixat inicialment per a la fi de les obres era el febrer (del 2026), aquesta data es podria avançar al gener. Tot i així, ho va voler dir «en veu baixa, perquè les obres se sap quan comencen però no quan acaben». I respecte dels ajuts, va explicar que no poden concedir beneficis fiscals als afectats, però es va comprometre a «ser proactius i, a través dels tècnics municipals o de les associacions de comerç, intentar ajudar la gent a fer aquestes instàncies perquè, si se’ls ha cobrat l’ocupació de la via pública, se’ls tornin els diners».

Paral·lelament, al mateix apartat de precs i preguntes, el regidor socialista Alfons Martínez va denunciar que l’empresa que està executant les obres aboca l’asfalt que treu del carrer en un solar que el Ministeri de Defensa té a davant de l’antic càmping La Fresca, al costat de la llar d’infants Els Pins. La regidora d’Urbanisme, Núria Bartrolich, va explicar que la propietat dels terrenys va autoritzar que s’hi guardés material, però no que s’hi aboqués runa. «Mirarem quin ús se n’està fent, i si l’ús és inadequat, evidentment amonestarem el contractista», va assegurar.

MUSEU DEL JOGUET. El ple va aprovar inicialment tres modificacions pressupostàries, entre les quals n’hi havia una de 90.000 euros per al primer pagament de la compra d’un immoble per ampliar el Museu del Joguet. Es tracta de la finca del número 3 del carrer Sant Pere; és a dir, la que queda just al costat del museu. L’operació costarà un total de 370.000 euros que es pagaran de manera fraccionada entre aquest 2025 (90.000 euros), el 2026 (140.000 euros) i el 2027 (140.000 més).

TOC D’ATENCIÓ ALS CASALS. I tambe a l’apartat de precs i preguntes, el regidor de la CUP, Xavi Colomer, va denunciar que diversos monitors i monitores dels casals d’estiu municipals es dirigeixen als infants en castellà. Colomer va recordar que hi ha un compromís municipal en aquest sentit. «I com a referents lingüístics que són, se’ls hauria d’informar de la importància que té que figures com aquesta facin la seva tasca en català per dignificar la nostra llengua», va dir. L’alcalde va recollir el prec i es va comprometre a fer complir la normativa. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article