Na Mercadera, heroïna de Peralada
El municipi ha celebrat la XVIII Fira Medieval en record de la seva gesta

Aquest cap de setmana s’ha celebrat a Peralada la XVIII Fira Medieval de Na Mercadera, una celebració que retrocedeix set-cents anys fins a l’antic comtat de Peralada. La festa d’enguany ha inclòs dos dies d’activitats amb un ventall molt ampli de propostes: mercat d’artesans, espectacles infantils, concerts i música medieval, lluites de cavallers, visites guiades, conferències... Tot per transformar el centre històric en un escenari que ha rememorat altres èpoques.
La festa, però, té una clara protagonista: na Mercadera, l’heroïna de Peralada. La protagonista d’una gesta que s’ha recreat a l’espectacle de clausura de la festa amb la companyia Drakònia. La veneració de na Mercadera és tal que des del 2014 compta amb la seva pròpia geganta. Una figura que aquest any ha tornat a dansar pel municipi acompanyada del gegant de Ramon Muntaner.
L’HEROÏNA. Gràcies a un dels capítols de la Crònica de Ramon Muntaner, fill il·lustre de la vila i cronista medieval, coneixem la història de na Mercadera (1245-1300), que va tenir lloc el 1285. Era una dona alta i grossa que regentava un obrador de merceria a la vila de Peralada. Malgrat aquesta feina principal, ella, com tota la resta de dones de classe més modesta, complementava aquesta tasca amb la cura d’un hort fora de la muralla, que servia per arrodonir la part alimentària de la família.
En aquest període el municipi, com l’Empordà i el Rosselló, estava assetjat per les tropes franceses. La possibilitat de trobar-se amb un grup de soldats invasors era bastant alta, així que l’aventura de sortir fora del recinte emmurallat era certament perillosa. Malgrat això, na Mercadera va decidir anar a collir cols. Per fer-ho es va vestir d’home, amb un escut a la mà i l’espasa ala cintura.
Quan es trobava a l’hort recollint les verdures, va sentir un dringar de picarols. La peraladenca es va dirigir cap a l’origen del so i va trobar un cavaller francès amb el seu cavall al bell mig d’un rec per regar situat entre hort i hort. En aquell moment s’hi va atansar, li clavà la llançà a la cuixa i el deixà enganxat directament a la muntura. Ràpidament s’hi atansà i li digué: «Cavaller, mort sots si no us retrets» (Cavaller, sou mort si no us rendiu).
El francès es va rendir a l’acte, i na Mercadera, després de treure-li la llança, va agafar el genet i el va portar cap al rei a Peralada. Un atònit Pere el Gran va veure arribar una dona vestida d’home que li portava un presoner francès. La gesta va ser recompensada amb un botí de guerra format pel rescat pagat per l’exèrcit francès per recuperar el presoner, el cavall i les armes del vençut.
Na Mercadera va continuar vivint a Peralada fins a la seva mort, als 55 anys.
EL QUADRE. L’heroïna de Peralada és un oli sobre tela de 225 cm d’alçada i 189 cm d’amplada creat per Antoni Caba i Casamitjana (Barcelona, 1838-1907) l’any 1864. La figura capta el moment àlgid de la història que va fer famosa l’horticultora i va servir perquè el pintor guanyés una medalla de segona classe a l’Exposició Nacional de Bellers Arts de Madrid.
Després del seu pas pel Museu del Prado de Madrid, la peça va arribar a Peralada l’any 2010. Ara es troba emplaçada a les dependències del Centre de Turisme Cultural Sant Domènec.

No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari