Reclamen protecció per a un jaciment medieval
A l’entorn de l’ermita de Santa Llúcia de la Jonquera, molt a prop d’on s’ha de construir el parc eòlic Galatea

La Iaeden i l’Institut d’Estudis Empordanesos (IEE) demanen protegir i investigar un jaciment medieval de la Jonquera que inclouria una fortalesa i un vilar. El gran incendi que l’any 1986 va afectar la zona va deixar al descobert part de l’estructura i va permetre elaborar un primer plànol i un primer dibuix del complex i extreure’n unes primeres conclusions. Amb el pas dels anys, però, les restes van quedar colgades pel bosc.
Tot i que el Grup Empordanès de Salvaguarda i Estudi de l’Arquitectura Rural i Tradicional (GESEART) situava la trobada al segle x, les investigacions sobre el terreny realitzades pel doctor en Història de la UdG Lluís Serrano i l’arqueòloga i presidenta de l’IEE Anna Maria Puig l’ubiquen en segles posteriors. «És difícil establir l’estratigrafia del jaciment, però pel tipus de parament i de construcció respondria més als segles xii i xiii», assegura Puig.
El jaciment presenta murs de pedra treballada i lligada amb morter de calç i s’hi aprecien dos recintes murats d’uns 1.500 m2. S’ubica a uns 400 metres d’alçada, a pocs metres de Santa Llúcia. I segons Puig, «s’hi intueix una mena de fortificació important, notable, i també hem vist una paret bastant gruixuda i unes espitlleres de defensa, a més d’un seguit d’estructures que formarien part d’algun tipus de vilar o ocupació al voltant del castell».
En aquest sentit, admet que és difícil saber a què corresponen aquestes dependències, però «sí que sembla que depenen o estarien envoltades o protegides pel castell». «Evidentment, hi estan relacionades perquè estan molt a prop. També ho estan de Santa Llúcia, per tant, segurament era un petit poblament dependent d’aquesta parròquia; però encara queda molt per investigar», insisteix la presidenta de l’IEE. Creu que cal una recerca documental i arqueològica molt necessàries per veure «la magnitud de les restes, la densitat de població i la importància que va tenir en el seu moment». «Ara ens pot semblar un indret inhòspit, però potser no ho era tant», avança.
Per la seva banda, el portaveu de la Iaeden, Arnau Lagresa, alerta que la zona està afectada pel projecte del parc eòlic Galatea, motiu pel qual urgeix la seva protecció. «L’estudi d’afectació del patrimoni del projecte no preveu que hi ha aquestes restes en aquest emplaçament», remarca Lagresa, que afegeix que «ara el que cal és tant una investigació documental com arqueològica, i fer una protecció de l’entorn perquè no es pugui veure afectat per cap infraestructura ni res en un futur».
Per tot plegat han demanat al Departament de Cultura i l’Ajuntament de la Jonquera que protegeixin l’espai i el declarin bé cultural d’interès nacional (BCIN). També que es delimitin un entorn i una zona arqueològica. I volen que s’incorpori al registre de BCIN, al Catàleg de Monuments i Conjunts Històrico-Artístics de Catalunya i a l’Inventari de Patrimoni. A més, a l’Ajuntament li demanen que incorpori el castell i el seu entorn al Catàleg del Patrimoni Arquitectònic i Elements d’Interès Històric i Artístic de la Jonquera i que tramiti els instruments urbanístics procedents per incorporar al POUM i al Catàleg el castell com a BCIN.

No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari