El Festival Castell de Peralada digitalitza la seva història amb un nou fons documental

L’arxiu històric i digital, de lliure accés, constarà de més de 50.000 documents de totes les edicions del festival

per Xevi Bonell

Cultura

El Festival Castell de Peralada digitalitza la seva història amb un nou fons documental
El Festival Castell de Peralada digitalitza la seva història amb un nou fons documental

«Un arxiu històric digital, perquè tothom qui vulgui pugui endinsar-se en les edicions del Festival», així explicava Oriol Aguilà, director del Festival Castell de Peralada, el que ofereix des d’avui l’arxiu en línia del Festival Castell de Peralada. Un projecte que es va presentar dilluns al migdia a la Biblioteca del Castell de Peralada, on hi va assistir també Toni Brunet, director d’Afers Públics i Corporatius de Cellnex, l’entitat que treballa en el procés d’incorporació de la documentació en format digital, i Ruth Aubin, la responsable de l’arxiu del Castell de Peralada.

El fons neix amb l’objectiu de conservar, modernitzar i difondre el fons documental d’imatges, cartells, programes de mà i altres documents del Festival Castell de Peralada. Actualment la gran majoria d’imatges que s’hi troben corresponen al fotògraf Josep Aznar, que va morir el 2017, i s’està treballant per digitalitzar 6.000 negatius del mateix fotògraf. La intenció és que a finals d’any ja hi hagi digitalitzades 21.000 imatges.
Durant la presentació, Brunet va agrair a la fundació l’oportunitat de treballar conjuntament amb «una digitalització que permet superar les bretxes digitals, i facilitar l’accés a la cultura, a aquest coneixement, i posar-lo de forma universal a disposició del públic».

Aubin ha volgut destacar la voluntat de la iniciativa: «Formem part de la història de les arts escèniques d’aquest país. Si el Festival de Peralada no existís, hi hauria un buit. Volem oferir el que tenim, el que hem estat, el que som i el que serem».
 
EL FUNCIONAMENT. A través del web arxiu.festivalperalada.com, qualsevol persona pot consultar les imatges que ja hi ha pujades. Mitjançant el cercador es pot buscar l’artista, l’actuació o l’any del festival que es desitgi. Totes les fonts gràfiques estaran obertes al públic en general, però en el cas que es vulguin descarregar imatges en alta definició, s’haurà de seguir un petit protocol. Ruth Aubin n’ha explicat els motius: «no es tracta d’un catàleg de venda, l’objectiu del fons no és comercialitzar les imatges. Està pensat perquè els estudiosos puguin tenir accés a la informació. Quan es vulgui una imatge en alta resolució, s’haurà d’enviar un correu electrònic on s’expliqui la finalitat de la demanda. Nosaltres mirarem d’atendre-la el més aviat possible».

ARXIU VIU. La transformació digital de l’arxiu del Festival Castell de Peralada s’anirà fent en diferents fases, ja que es tracta d’un arxiu viu i d’actualització constant, fins que ofereixi totes les imatges, cartells i documents editorials a l’abast de tothom i a un sol clic. El projecte, que acabarà el 2026 coincidint amb el 40è aniversari de l’esdeveniment musical, permetrà impulsar la transformació digital d’aquest fons documental, format per un total de més de 50.000 arxius consultables, entre fotografies, il·lustracions i altres documents. De moment, s’han digitalitzat 11.000 diapositives fetes durant el Festival Castell de Peralada, així com també de les gales musicals organitzades per Casinos de Catalunya, entre els anys 1982 i 1992. 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article