Figueres restaura els Gegants Moros

L’Ajuntament inicia els treball per recuperar l’antiga esplendor d’Aben Amar Mustafà i Sydrak-Ester
Ja estan en marxa els treballs de restauració de les figures geganteres del segle xix —anomenades Gegants Moros o Abden Amar Mustafà i Sydrak—Ester— amb el trasllat de les dependències del Museu del Joguet de Catalunya a una sala del Teatre El Jardí. Els treballs estan cofinançats amb fons propis de l’Ajuntament de Figueres, atès que n’és el propietari, i un 25% que aporta la Generalitat de Catalunya a través de la subvenció per a la conservació-restauració de béns mobles i dels elements arqueològics i artístics integrats en el patrimoni immoble per a l’any 2022.
Pel regidor de Cultura i Turisme, Alfons Martínez, «recuperem un element patrimonial i històric de la ciutat, després de tres dècades. Aquests gegants, cedits al Museu del Joguet, tenen un alt valor sentimental i cultural per a la ciutat de Figueres i, a més, són uns dels gegants més antics del país».
LA HISTÒRIA. Tot i que no són clars els seus orígens, al Catàleg de gegants centenaris de Catalunya (2015), coordinat per Lluís Ardèvol i Julià, es recull que «hom creu que la parella data de mitjan segle xix.» Amades, en el seu llibre Gegants, nans i altres entremesos, assegura que ja existien des de mitjan segle xix, juntament amb el capgròs anomenat Berruga, que els obria el pas a les cercaviles. El mateix autor afirma que les testes foren fetes a Olot.
El llibre d’Ardèvol apunta que les primeres referències escrites sobre els gegants es troben a l’any 1876, «on se cita l’estrena de vestits nous, vestits que van costar un total de 400 pessetes». Al llarg de la seva història s’han vestit de diferents maneres, tot i que majoritàriament amb roba de reis moros, motiu pel qual reben el nom popular de Gegants Moros, tot i que també són coneguts pel nom d’Aben Amar Mustafà i Sydrak-Ester.
El 19 de febrer de 1939, just acabada la Guerra Civil, la parella es va poder salvar de l’incendi al Teatre Municipal (l’actual Museu Dalí). Tot i això, la geganta va patir cremades a la cara i se li va posar un vel i es va mantenir com a mora.
El 1975, a causa del seu pes elevat i del seu mal estat de conservació, van deixar de sortir i es van guardar en unes dependències municipals. A mitjans dels vuitanta van ser cedits al Museu del Joguet en exposició permanent, juntament amb els bustos vells dels gegants Janet i Justa.

No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari