Un espai d’art permanent per a Pujolboira

Dissabte es va inaugurar a Albons una sala d’exposicions dedicada al pintor, mort ara fa tres anys
Dissabte al vespre es va inaugurar l’Espai d’Art Pujolboira a Albons, als locals de l’antiga rectoria del poble. Una iniciativa de l’Ajuntament i de la Fundació Ramon Pujolboira que presideix la seva vídua, Carme Jornet, i que vol esdevenir un centre des d’on es difongui i preservi el llegat del pintor, que va viure i treballar al poble des de l’any 1976 i fins a la seva mort, el 2019. L’acte gairebé va coincidir amb el tercer aniversari de la sobtada defunció.
En aquest espai, segons va explicar el secretari de la Fundació, el periodista i músic figuerenc Jordi Jordà, «es podrà veure el treball de Pujolboira, que es mostrarà en rotació exposant obres per èpoques, tècniques o temàtiques, s’obrirà a altres artistes i s’hi faran cursos i tallers de pintura, entre altres activitats». L’espai, de moment, estarà obert al públic els dissabtes a la tarda i els diumenges al matí.
Val a dir que just dos anys després del traspàs del pintor ja es va crear una fundació «per a la conservació, protecció, difusió, exposició, catalogació i divulgació de la seva obra, així com la preservació dels drets d’aquesta obra i la seva imatge», segons indiquen els seus estatuts. La seu de la fundació és al seu estudi, on hi va pintar tantes obres i que serà visitable, i uns dels punts de referència de la futura «ruta Pujolboira».
Aquesta iniciativa, que la fundació també vol impulsar, s’hauria de complementar amb els grans murals de les esglésies d’Albons i de l’Estartit, l’Espai d’Art acabat d’inaugurar, així com el timpà i les reixes de la de Sant Pere de Figueres, entre altres llocs de parada obligada. Val a dir que l’estudi ja el visiten periòdicament els alumnes d’algunes escoles i nombrosos particulars.
L’any passat, amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Albons i de la Diputació de Girona, es va aprovar el projecte de rehabilitació de l’antiga rectoria, un espai que el Bisbat de Girona els ha cedit per 25 anys, per crear aquest un centre d’art amb obra permanent de Pujolboira i exposicions d’altres artistes. En qualsevol cas, com va remarcar Jordà, «un dels objectius més importants de l’Espai d’Art serà el de mostrar en exposicions les prop de 2.000 obres que ha deixat, en diferents tècniques, des d’oli i guaix a gravats i escultures». L’any passat també es va organitzar una exposició monogràfica a l’Alfolí de la Sal de l’Escala.
VINCULAT A FIGUERES. El 7 de setembre del 2019 ens va deixar un artista empordanès excepcional. Ramon Pujolboira es trobava en una excel·lent etapa de creativitat, amb diversos encàrrecs, que va deixar inacabats, i altres projectes entre mans que ja no veurien la llum. Just dos anys abans de la seva mort va deixat enllestit el mural que presideix l’altar de l’església d’Albons, on va comptar amb la col·laboració de diversos empordanesos en l’execució i que actualment havia de tenir les seves rèpliques a les parròquies de Santa Coloma de Farners i l’Estartit. Aquesta darrera va ser acabada l’any passat per una pintora noruega, Cathrine Bergsrud.
Vital, proper, emotiu, Pujolboira captivava amb l’expressió de la seva mirada. Una sensibilitat que després traslladava a les seves obres que van tenir l’Empordà com la seva principal font d’inspiració. La seva obra també és present públicament a molts municipis i a Figueres, en concret, amb el mural del Grup 69 a la plaça Vila d’Ordis, el timpà i el reixat de l’església de Sant Pere i l’escultura a la tramuntana a la carretera de Roses.
Nascut a Barcelona el 6 de juny de 1949, Ramon Pujolboira va estudiar a partir de l’any 1967 a l’escola Massana i posteriorment va fer una estada a París. El 1974 se’n va anar a viure a l’Empordà, primerament a Ordis i al cap de dos anys a Albons, municipi on passaria la resta de la seva vida. Aquí s’inicia en el gravat a l’aiguafort, que incorpora immediatament dins la seva obra, i un parell d’anys més tard comença els seus treballs en ceràmica i en escultura en bronze i ferro. Cal remarcar, també, la seva feina com a il·lustrador de llibres i en diversos projectes editorials. La seva projecció artística com a pintor, gravador i escultor no té aturador durant més de quatre dècades.
A la tardor del 1984, un grup d’artistes inquiets de la comarca, format per Ramon Pujolboira, Josep Ministral, Daniel Lleixà, Ricard Ansón i Lluís Roura, es va unir per homenatjar Salvador Dalí, que estava ingressat després d’haver patit cremades a diverses parts del cos, i dedicar-li un mural exposat a la plaça de la Palmera de Figueres per quan es recuperés. Aquest mural, degudament restaurat, es pot veure actualment a la plaça Vila d’Ordis (darrere els murs de l’antiga presó). Quan va ser donat d’alta, Dalí va felicitar els autors i, arran d’aquesta anècdota, els artistes es van unir sota el nom de Grup 69. Fins a finals dels anys 90, el grup va dur a terme diverses exposicions destacades i es va convertir en un dels col·lectius més prolífics de l’Empordà. L’any 2020 va ser nomenat Fill Predilecte de Figueres a títol pòstum.

No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari