Projecte pioner de biomassa, a la presó del Puig de les Basses

per Redacció ACN

Figueres / Àrea urbana

Des dels departaments es preveu que la primera instal·lació de biomassa estigui operativa a partir del 2024






El Centre Penitenciari del Puig de les Basses tindrà la primera instal·lació de biomassa, que subministrarà aigua calenta a la presó. Es tracta d’un projecte pioner que combina formació, treball, inserció laboral i respecte al medi ambient, tal com apunten des del Departament de Justícia. En aquest sentit, la consellera de Justícia, Lourdes Ciuró, i la d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, van visitar les instal·lacions de la presó, divendres de la setmana passada, 15 de juliol, per conèixer el projecte de primera mà.


REALITAT L’ANY 2024. L’actuació al Centre Penitenciari del Puig de les Basses es basa en l’ús d’estella forestal com a combustible per escalfar l’aigua per a la calefacció i l’ús sanitari del centre. La substitució del combustible fòssil que ara s’utilitza per fer biomassa obtinguda de la gestió forestal dels boscos locals no només suposa una reducció en les emissions de CO2, sinó també la reducció del risc d’incendi forestal. La situació estratègica del centre penitenciari facilita que es pugui acumular l’estella per subministrar-la altres equipaments públics de la zona, tot impulsant el sector de la biomassa al territori, mentre s’apliquen mesures en matèria d’eficiència energètica en els equipaments públics. I cal destacar que el projecte serà realitat l’any 2024, a través de la iniciativa conjunta dels dos departaments. La instal·lació ocuparà una superfície de 8.000 metres quadrats, que es destinarà majoritàriament a l’assecatge de la fusta. La planta també tindrà una àrea de producció d’estella i d’aigua calenta de 300 metres quadrats, on instal·laran una estelladora, el garbell, el dipòsit d’estella i la sala de calderes per produir aigua calenta. La consellera Teresa Jordà va detallar que la planta té un cost total de 4,3 MEUR, finançats pel Departament, amb el fons climàtic que es nodreix de la recaptació de l’impost sobre les emissions de CO2 de vehicles.




[caption id="attachment_51419" align="aligncenter" width="750"] La presentació del projecte, amb representació política comarcal[/caption]

REINSERCIÓ. El projecte destaca pel seu vessant social, ja que serà el mateix grup d’interns del CIRE (centre d’iniciatives per a la reinserció) l’encarregat de treballar la fusta i elaborar l’estella per alimentar la caldera de biomassa. La consellera de Justícia desgranava que el projecte té «molts avantatges» perquè, a banda d’apostar per la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient, també tindrà «un impacte important en la reinserció i rehabilitació». El centre logístic permetrà oferir feina a catorze interns de règim obert: «Tindran una jornada laboral completa perquè són els interns que van a dormir a la presó».

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article