Tenir clar el perquè

0
907

Conèixer-te a tu mateix per canviar els altres, amb la convicció que només qui es coneix a si mateix i té clar el seu perquè s’adapta als continus canvis i pot trobar solucions innovadores. Avui us proposaré una breu guia per trobar el perquè i així poder definir la proposta de valor d’una entitat o projecte cultural. Tot que ho enfocaré a l’àmbit cultural, aquest és un exercici que podem aplicar –i de fet hauríem de fer-ho– a tots els sectors. Ara més que mai ens cal un exercici previ de reflexió que ens permetrà poder desenvolupar una proposta de valor efectiva i sostenible.

Si partim de la base que tot projecte cultural pretén contribuir a l’avanç de la cultura en la societat, és necessari, en primer lloc, examinar la naturalesa de la teva institució cultural i la teva posició dins d’aquesta societat. És essencial comprendre plenament la motivació de les activitats abans de planificar-les. Per fer-ho la meva proposta és seguir i adaptar el model Canvas, que és una eina intuïtiva i eficaç que no sols ens ajuda a comprendre el propòsit de les nostres accions, sinó també a planificar-les de la manera més efectiva. Ajudat del Canvas, en l’àmbit cultural jo articularia una proposta a partir de quatre preguntes fonamentals: en primer lloc el perquè, i fer-ho per entendre el propòsit de la institució cultural (vàlid per a projectes, també), per conèixer la teva organització. Quin és el propòsit de la institució i les seves activitats? Quin és l’objectiu final? Quin tipus d’impacte volem crear per a la comunitat en la qual es troba la nostra institució? Aquesta primera fase serveix per comprendre plenament la teva missió i així poder centrar-te millor en els projectes futurs. En segon lloc en centrem en el què? És a dir, el valor a transmetre als nostres usuaris o visitants. Conèixer els teus usuaris o visitants és fonamental per comprendre com transmetre una proposta de valor. Per a les institucions culturals això pot ser complex, perquè els usuaris amb els quals interactuen són de naturalesa heterogènia i no purament clientelista. El què ens permet comprendre l’abast del projecte i tots els aspectes que han de tenir-se en compte. En tercer lloc, el com. De quines maneres aconseguim els objectius que ens hem fixat en les fases anteriors. Identificant i definint les necessitats dels usuaris als quals volem respondre, les activitats clau per satisfer-les i els canals a través dels quals generem valor. Aquesta fase és especialment important en l’àmbit operacional, perquè permet identificar activitats concretes i precises, a la vegada que articularem les accions i les estratègies necessàries per arribar a complir la nostra missió i els objectius marcats. En quart lloc i no menys important, cal identificar el quant. Els números cal tenir-los en compte. En aquesta fase definim el vessant econòmic. És essencial definir el pressupost de la institució, així com els plans d’avaluació per controlar numèricament l’èxit de les fases anteriors. Al meu entendre, i tot i que no cal (o si la cultura també pot aportar benefici econòmic) a priori guanyar diners, sí que és necessari un enfocament empresarial del sector cultural per ajudar-lo a prosperar i créixer de manera estable i sostenible.

L’eficàcia i la força del model Canvas a l’àmbit dels negocis i al món empresarial són ja ben conegudes. Així doncs, per què no utilitzar aquesta poderosa eina si la nostra organització pertany al sector cultural, i més si tenim present que les institucions culturals i els projectes que desenvolupen són de gran valor per a la comunitat i la societat. Només comprenent plenament les nostres institucions podrem crear una proposta de valor que ens permetrà transformar-nos en entitats culturals eficients i útils per a la societat. La pandèmia fa que aquest exercici de coneixement i de buscar el perquè de la institució per poder definir una proposta de valor per a tots els nostres públics fa que sigui encara més necessària i estimulant. El Canvas és una eina perfecta per a totes les organitzacions que vulguin primer revisar-se per evolucionar per ser útils socialment i sostenibles estratègicament. El model respon a les necessitats de totes les institucions que volen començar a repensar-se reinventar-se i projectar aquesta evolució cap a l’exterior. Personalment, crec en la creació d’eines que siguin simples i intuïtives però, al mateix temps, efectives i funcionals, i el Canvas Cultural n’és una.

Sempre busquem i parlem del què i el com (que són vitals), però tenir clar que el perquè es fa necessari. És un exercici que ens permetrà fer front als continus canvis i a definir el què i el com de manera innovadora, eficaç i eficient. I tu, ja coneixes el teu perquè?

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li