Sergi Mateo: ‘Durant aquests dies és recomanable una alimentació rica en aliments d’origen vegetal’

0
797

La propagació mundial de la Covid-19 ha obligat milions d’esportistes d’arreu a confinar-se a casa, on intenten seguir amb les seves pautes esportives, però també nutricionals. Ens en parla en Sergi Mateo, qui va ser exjugador del Peralada durant vuit cursos. A terres xampanyeres, precisament, hi organitzarà enguany la segona edició del The Samba Campus, el primer campus de futbol i nutrició


L’alimentació d’un esportista, en aquest cas un futbolista del Girona, ha de variar molt durant aquests dies de confinament?
Sí. D’una banda, podem dir que l’activitat física dels esportistes s’atura, tot i que tenen treballs per part dels preparadors físics, però sí que varia perquè el desgast físic és molt menor i, a més, pel fet d’estar a casa tenen més temptacions, l’avorriment ja sabem el que fa… En el cas del Girona, s’han passat unes pautes nutricionals a cada jugador amb les recomanacions que han de seguir cadascun d’ells: bàsicament, s’augmenta la ingesta de fruita, hortalisses i proteïna d’origen vegetal, i es redueix la quantitat de carbohidrats, ja que l’activitat física es redueix.

Es pot mantenir el pes òptim malgrat les circumstàncies?
El pes es pot mantenir, però cal recalcar que el pes és una variant en la qual no es poden treure massa conclusions. És a dir, pot ser que els esportistes perdin la massa muscular i augmentin greix, per exemple. El que cal fer és conèixer la seva composició corporal a través de l’antropometria i, a partir d’aquí, mirar el tant per cent de greix i de massa muscular que ha perdut el jugador durant aquest temps. Que puguin mantenir el pes és difícil, però també possible. Al cap i a la fi, és el nostre objectiu: o fer que disminueixin el greix corporal o que augmentin la massa muscular. Són fites difícils amb aquest context actual, però tot se segueix amb les recomanacions individuals que establim.

En el transcurs d’una temporada hi ha tres etapes diferents: la pretemporada, la temporada i el descans. El confinament significa un descans forçat i, per tant, ha de preveure una alimentació pròpia d’aquesta fase?
Des del primer moment que vam saber que ens havíem de quedar a casa ens ho vam prendre com si fos una temporada de descans, com poden ser el Nadal o les vacances d’estiu, per exemple. A partir d’aquí, s’han preparat les pautes nutricionals d’aquestes etapes tenint en compte que la pretemporada serà molt curta.

Durant aquests dies, quins aliments recomanaria a un esportista, practiqui l’esport que practiqui?
Primer de tot cal saber quin esport es realitza, i a més l’alimentació varia molt d’un individu a un altre en un mateix esport. A més, les recomanacions també són molt diferents entre els esports. Ara bé, en àmbit general, bàsicament tots han de seguir una alimentació rica en aliments d’origen vegetal, com poden ser els cereals integrals, les verdures, les hortalisses, la fruita, els fruits secs o els llegums, per exemple.

En aquest context què preval més: cuidar el to físic i apostar per aliments que hi ajudin o basar l’alimentació en el manteniment del bon estat del sistema immunitari?
Nosaltres hem fet unes recomanacions generals sobre pautes nutricionals per a cada jugador i, també, hem proposat unes altres recomanacions adreçades a mantenir el sistema immunitari. Cal dir, sobre això, que per mantenir el sistema immunitari no hi ha gaire evidència. En aquest sentit, i de forma general per a tota la població, el que cal és una bona higiene dels aliments i de les mans; tenir una òptima alimentació i un bon descans o evitar el sedentarisme o l’alcohol, per exemple. Insisteixo, aquests són alguns dels consells dirigits a la societat en general; en el cas dels futbolistes del Girona els hem passat unes altres recomanacions, juntament amb les pautes nutricionals, per mantenir el seu sistema immunitari: suplements dietètics; augment d’ingesta de vitamina C a través fruites i verdures o mantenir sempre un bon estat d’hidratació, entre altres.

I més enllà de l’esport, al ciutadà en general li pot fer alguna recomanació de com ha de ser la dieta d’aquests dies?
Com comentava, és molt important mantenir una bona higiene del cos i dels aliments, així com un bon descans, i també és fonamental fer el màxim d’esport possible a casa. Pel que fa a l’alimentació, el que he comentat anteriorment sobre els esportistes també ho recomanaria a la població en general: planificar una dieta saludable amb molta ingesta de verdures, hortalisses i fruites; reduir la part de carbohidrats i que aquesta sigui integral; incrementar més la proteïna vegetal a través dels llegums o els seus derivats, com el tofu o el tempeh, i mantenir una bona hidratació, entre altres mesures.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li