L’esport torna als carrers

0
953

Parlem amb diferents esportistes de la comarca que, a partir de dissabte, han tornat a fer activitat fĂ­sica en el marc del desconfinament per fases programat


 

Una de les primeres mesures d’aquest pla de desescalada, i tambĂ© una de les accions mĂ©s esperades per la ciutadania, era el retorn de la prĂ ctica esportiva a l’aire lliure. A partir de dissabte, dia 2 de maig, i seguint d’aquesta manera les indicacions del Govern espanyol, les persones van poder deixar els gimnasos improvisats a casa seva per exercitar-se a l’exterior. AixĂČ sĂ­, amb restriccions: de moment, nomĂ©s es pot fer esport un cop al dia, individualment i sempre dins el municipi de residĂšncia, i s’ha de realitzar entre les 6 i les 10 del matĂ­ o entre les 8 i les 11 de la nit en el cas dels municipis de mĂ©s de 5.000 habitants, mentre que en els nuclis mĂ©s petits no hi ha franges horĂ ries.

La tornada a l’activitat fĂ­sica va quedar palesa arreu, tambĂ© a la zona de l’Alt EmpordĂ . Entorns com la zona del castell de Sant Ferran o els passeigs marĂ­tims dels municipis del litoral van ser alguns dels punts mĂ©s concorreguts durant el passat cap de setmana. I no Ă©s per menys, molts ho esperaven amb delit, com per exemple els atletes. «SĂ­ que he tornat a fer esport al carrer, sempre respectant les restriccions. De moment sembla que ens ajornen les competicions al setembre i octubre i, per tant, cada dia compta per poder tornar a l’estat de forma ideal», explica l’atleta figuerenca LluĂŻsa MitjĂ , que avisa: «Aquest estat de forma requereix mĂ©s temps de l’habitual, ja que partim d’haver estat a casa durant gairebĂ© dos mesos i cal fer un progrĂ©s molt lent entre el primer dia que se surt al carrer i els entrenaments de qualitat per poder agafar la forma». El cas de la LluĂŻsa Ă©s particular, ja que començava a recuperar-se d’una lesiĂł i ha hagut d’adaptar amb cura els entrenaments que li programaven.

Els atletes que tambĂ© s’han entrenat aquests dies als seus respectius domicilis sĂłn els joves del Club Atletisme VentallĂł. AixĂ­ ho assenyala, si mĂ©s no, la coordinadora de l’entitat, Elena Poquet, que diu que «a la mĂ­nima que es puguin fer entrenaments individuals la intenciĂł Ă©s començar al mĂ©s aviat que es pugui». «Des del club els animem a sortir al carrer, sempre tenint en compte les normes existents, i durant els primers dies volem que facin el que vulguin, mĂ©s endavant ja proposarem treballs mĂ©s concrets», afegeix.

MĂ©s enllĂ  dels joves valors de la comarca, aquests Ășltims dies tambĂ© es deixen veure pels carrers i entorns de la contrada adults molt vinculats a l’esport. És el cas de l’atleta figuerenc Jordi Blanch, medallista mundial i europeu en categoria veterĂ  en diverses ocasions. «Tornar a cĂłrrer a l’aire lliure Ă©s un pas important, ja que suposa afegir una qualitat fĂ­sica que, almenys jo, ara no tenia», explica l’empordanĂšs, qui durant aquests dies reclĂČs a casa s’ha entrenat amb diversos aparells, com ara peses gomes o fitballs.

Qui tambĂ© va sortir a cĂłrrer va ser el triatleta David Llinares, acostumat a competir en grans distĂ ncies. El primer dia, de fet, va completar 67 quilĂČmetres amb bicicleta, resseguint tres vegades el municipi de la Jonquera, on resideix. De fet, durant aquestes setmanes de confinament el ciclisme Ă©s l’Ășnica cosa que ha pogut practicar, juntament amb exercicis de força amb gomes. «Aprofitant que aquĂ­ hi ha bosc, aquests dies hi anirĂ© a cĂłrrer», afegeix just abans de recalcar que el mĂ©s dur, durant aquests dies a casa, ha estat el canvi de xip: passar de fer esport a l’exterior a fer-ho dins del domicili.

EL CICLISME. A grans trets, la prĂ ctica mĂ©s habitual va ser el running, perĂČ el passat cap de setmana van existir moltes altres disciplines: des de modalitats aquĂ tiques, especialment a les aigĂŒes que banyaven localitats com Roses o l’Escala, fins al ciclisme, un esport que aquests dies a casa s’ha hagut de limitar al tradicional corrĂł d’escalfament, el rodillo. «Tenint en compte que ens hem de quedar dins del poble, caldrĂ  adaptar-nos i fer un circuit per fer-ho mĂ©s amĂš, mentre que aquells que vulguin fer mĂ©s recorregut hauran d’habilitar una ruta de determinats quilĂČmetres», explica Franc Jodar, membre de la Junta del club Esquenapelats de l’Escala. «Des de la nostra entitat demanem molt de sentit comĂș i responsabilitat davant la prĂ ctica esportiva, entre tots hem de minimitzar riscos i no allargar les sortides mĂ©s enllĂ  del que Ă©s necessari», afegeix.

ESPORTISTES EN ACTIU. Un cas a part sĂłn els futbolistes del Club Futbol Peralada, que esperen una resoluciĂł de la Real FederaciĂłn Española de Futbol per saber si podran competir o no en un hipotĂštic play-off a vuit per pujar a Segona DivisiĂł B. AixĂČ els fa estar amatents i conscienciats de cara a una preparaciĂł que, a partir de dissabte, va canviar. «Els nostres preparadors fĂ­sics han preparat un treball diferent a partir del dia 2. En poder començar a introduir carrera, aixĂČ fa que puguem avançar i variar l’entrenament que venĂ­em fent fins ara, per arribar en el millor estat fĂ­sic possible en el cas de poder fer el play-off», explica l’entrenador verd-i-blanc, Albert CarbĂł.

ALGUNES RECOMANACIONS. Tornar a fer activitat fĂ­sica desprĂ©s de tants dies tancats a casa Ă©s un canvi molt significatiu que requereix precaucions perquĂš el nostre cos no en surti perjudicat. AixĂ­ ho explica el preparador fĂ­sic de la UniĂł Esportiva Figueres, Brian Pascual, que destaca la importĂ ncia de «preparar-se per l’impacte que suposarĂ  per les articulacions el fet de realitzar una prĂ ctica cĂ­clica i amb impacte com Ă©s cĂłrrer o caminar». «SerĂ  bĂ sic en la mesura del possible anar preparant i simulant aquestes accions d’impacte a casa amb l’espai que disposem», apunta el figuerenc, que aconsella, per tal de minimitzar el risc de lesiĂł, «treballar exercicis de força per l’extremitat inferior, com per exemple alguns exercicis bĂ sics com seria un esquat o elevacions de bessons en un esglaó», aixĂ­ com un «escalfament complert».

«La tornada a fer exercici hauria de ser amb una intensitat progressiva amb els dies i adaptada a cada persona», puntualitza Pascual. 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li