L’Alt Empordà incorpora setze gestors Covid als CAP pel seguiment de casos

0
674

Pel que fa a la RegiĂł SanitĂ ria de Girona, hi haurĂ  un total de 73 gestors de Covid nous per fer-ne el seguiment


La regió sanitària de Girona compta ja amb un total de 73 gestors de Covid que treballaran en centres d’atenció primària (CAP) de la demarcació per fer el seguiment casos sospitosos de tenir Covid-19 i dels seus contactes. Pel que fa a l’Alt Empordà, la xifra de nous gestors de Covid és de 16, la més alta de la Regió Sanitària de Girona. Aquesta nova figura sanitària ha de servir per «alleugerir» la càrrega de treball del personal sanitari encarregat de fer les proves PCR i el seguiment dels casos positius. Així ho explica en declaracions a ACN el director de l’àrea bàsica de Salut de Roses, Ricard Bonet. «El més pesat era la tasca burocràtica com la cerca de contactes, explicar la normativa, fer tràmits de la baixa laboral o altres coses. El fet que hi hagi els gestors ens permet anar molt més tranquils a nosaltres», detalla.

GESTORS DE COVID. Qui són i quina tasca desenvolupen? Tal com detallen des del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, el gestor de Covid és qui es posa en contacte amb una persona sospitosa d’estar infectada per la Covid-19, a qui un professional sanitari prescriu o fa una prova PCR per informar-la sobre el procediment que s’ha de seguir i iniciar el procés d’identificació de contactes. A part d’aquestes noves contractacions de gestors de Covid també s’està formant específicament una cinquantena de professionals d’atenció a la ciutadania dels CAPs, que s’afegiran a aquestes tasques de seguiment dels casos sospitosos i dels seus contactes. Així es garantirà que hi hagi una dotació de professionals a tots els centres fent tasques de gestor de Covid, i que aquesta pugui incrementar en cas de necessitat, formant nous professionals. La majoria dels gestors ja estan contractats i en molts llocs operatius reben una formació específica sobre l’aplicatiu de gestió dels casos, formació en equip de protecció individual, rentat de mans i confidencialitat en el tractament de les dades, a més de les eines pròpies de cada institució, com ara l’ECAP administratiu, entre altres.

QUINES FUNCIONS TENEN? Els gestors de Covid informen, ja sigui cara a cara o telefònicament, la persona sospitosa que s’ha d’aïllar preventivament al domicili fins que tingui el resultat de la prova PCR, el qual tindrà a través de l’espai digital de La Meva Salut. És per això que també l’ajudarà a registrar-se a La Meva Salut en cas que no ho estigui. També identifiquen si la persona necessita una baixa laboral durant el temps que tardarà a rebre els resultats, que normalment és d’entre 24 a 72 hores, i han d’explicar com s’ha de tramitar a través de l’eConsulta de La Meva Salut. El gestor també explicarà al pacient que, si el resultat de la prova és positiu, ha de fer aïllament domiciliari i com l’ha de fer; que és necessari que faci control dels seus símptomes dos cops al dia mitjançant l’app Stop Covid-19 o prenent-se la temperatura dos cops al dia; què ha de fer si els seus símptomes empitjoren (trucar al 061 o contactar amb els seus professionals de referència a través de l’eConsulta de La Meva Salut), i com tramitar la baixa laboral, en cas que sigui necessari.

El gestor de Covid també informa de la importància d’identificar els contactes estrets per tal de tallar les cadenes de transmissió. També té com a funció identificar situacions de risc associades a la patologia, com ara la sobreocupació del domicili, gent gran vulnerable, professionals amb molts contactes laborals, monitoratge de casals, reunions de feina o oci prèvies al contagi, etc., i manté una coordinació constant amb els professionals de l’equip d’atenció primària corresponent.

ARREU DEL TERRITORI. Els gestors s’han distribuït arreu de les comarques gironines, prioritzant les zones amb més tensió en aquest moment i els CAP dels municipis de la Costa Brava on tenen un increment més notable de la població flotant. Els gestors de Covid tenen mobilitat dins la mateixa àrea de gestió assistencial, de manera que podran canviar de CAP. D’aquesta manera la seva distribució serà flexible i s’adaptarà a les necessitats de cada moment. A part d’aquestes noves contractacions de també s’està formant a una cinquantena de professionals d’atenció a la ciutadania dels CAP que s’afegiran a aquestes tasques. Al CAP de Roses aquest servei ja està funcionament i una de les seves gestores de Covid, la Júlia Fulquet, destaca que és «important» trobar els contactes abans del resultat de la prova del sospitós. A banda, explica que «si surt negatiu no en fem res, però si igualment hem d’esperar, aprofitem per avançar». Detalla que fa entre deu i quinze trucades cada dia per intentar buscar «els contactes estrets». Es tracta de persones que compleixen tres condicions: haver estat en contacte més de quinze minuts amb un positiu, sense mascareta i a menys de dos metres.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li