Emili Garcia: ‘Llançarem un producte nou al mercat: els coberts de paper’

0
957

Regenta, juntament amb el seu pare i la seva germana, una de les empreses amb mĂ©s exportaciĂł i vendes de l’Alt EmpordĂ : Garcia de Pou. L’any passat van facturar un total de 72 milions d’euros i van exportar un 40% de la seva producciĂł. Tot i la pandèmia, les expectatives empresarials sĂłn positives, ja que d’aquĂ­ a uns dies llançaran al mercat un producte que revolucionarĂ  els coberts d’un sol Ăşs


 

Com s’ha vist plasmada l’activitat econòmica, per la Covid-19, a la seva empresa?
Ens ha afectat bastant, ja que la pandèmia ha provocat un tancament global de bars, restaurants, hotels, etc., que són els nostres principals clients. I aquest fet ha afectat considerablement les nostres vendes, ja que anem destinats a aquest sector. També hem vist, però, que molts restaurants han optat per l’entrega a domicili o la recollida al local, i dins la nostra línia de productes tenim la línia de cartonatge de menjar per emportar-se; això ens ha fet pujar molt les vendes. Les bosses de paper i tots aquests productes exclusius del delivery són el que ens han fet pujar més. Pel que fa a altres productes, com els mantells de taula, vasos i plats, aquesta línia sí que ens ha baixat molt.

Garcia de Pou depèn, com bĂ© diu, de l’hostaleria i serĂ , tal com s’augura, un dels sectors mĂ©s afectats.
Es preveu que serà un dels sectors als quals els costarà més recuperar-se perquè també anem molt lligats al turisme, i les expectatives d’enguany són molt més baixes del que estem acostumats.

Quin hauria de ser el planejament empresarial de cara als pròxims mesos?
Com deia, veiem que molts dels nostres clients han derivat a la línia del menjar per emportar-se i aquest gir, en el sector, ens afavoreix. A la nostra empresa, des dels inicis, fem la manipulació de paper i cartó i és un sector que, relativament, està en bona salut. Ara estem en aquell punt en què molts productes no són bons pel medi ambient, com ara el plàstic, i els substituts són el paper i el cartó. Això fa que molts envasos que abans es feien de plàstic ara siguin de paper o cartó. Amb això veiem una bona alternativa de negoci i ja són productes que fabriquem. És per això que ara estem centrats en això, a millorar el que és la producció pròpia. Inclús hem augmentat la maquinària per poder atendre aquesta demanda parcial que hi ha d’aquest tipus de productes. També tenim pensat millorar aquests productes, volem fer-los ondulats i hem agafat una màquina per fer productes de cartó ondulats. Hi tenim molta expectativa, en aquest canvi, perquè el fet de ser ondulat dona molta més resistència al producte i pot conservar molt millor les temperatures calentes. Ara estem en procés de millora d’aquest tipus de productes, ja que pensem que és una tendència que anirà a més. Els productes d’un sol ús de paper i cartó que són biodegradables ens ajudaran, a l’empresa. Aquesta és, però, una part del nostre portafolis de productes; n’hi ha altres que estan molt més ressentits per la crisi, però aquests concretament estan en creixement.

Ja hi ha lleis que ho emparen, com ara la Llei de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. A Formentera s’ha prohibit el plàstic d’un sol ús. Esperem que a l’Empordà o a la Costa Brava també tinguin els dies comptats.
Ara ha sortit també una nova llei que diu que de cara a l’any vinent hi haurà una taxa per a tots els productes plàstics que farà pagar 0,45 euros per cada quilo de plàstic. Tots aquests canvis i lleis ens beneficien com a empresa, ja que des dels orígens vam començar amb materials sostenibles com són el paper i el cartó. En tots els productes que es deixaran de consumir amb plàstic, els substituts naturals són el paper i el cartó, i això ens beneficia.

Garcia de Pou exporta un 40% de la seva producció. Com s’ha vist plasmada la crisi en l’àmbit europeu i mundial, vaja?
Val a dir que l’exportaciĂł ha estat bona. Durant aquests dies podem dir que les vendes d’exportaciĂł han anat molt bĂ©, ja fa molts anys que vam obrir el canal d’exportaciĂł i sĂłn uns mercats que estan creixent molt. Estem notant que tots els mercats de fora d’Espanya estan creixent bastant, de tots els paĂŻsos europeus i de fora d’Europa, tambĂ©. I durant aquest perĂ­ode de Covid-19 les vendes d’exportaciĂł no han sigut superiors a les de l’any passat però val a dir que tampoc han baixat gaire, per tant, la valoraciĂł Ă©s positiva.

A Europa, sobretot al nord, entenc que la tendència a un món sostenible és encara més elevada, és així?
Sí, totalment. Ja vam veure que als països del nord d’Europa l’ús de productes biodegradables ja fa bastants anys que està agafant molta força. I sense anar més lluny, França també és un dels mercats més precursors en aquest sentit, i ja és un tema global. En tots els països d’arreu del món està a l’ordre de dia, els estats estan prenent moltes mesures per reduir l’ús dels plàstics i millorar el medi ambient.

Sembla que tornem als orígens: Garcia de Pou va començar elaborant bosses de paper i això és el que ara us ha mig salvat, per dir-ho així, de la crisi econòmica de la Covid-19.
Exacte, la història de l’empresa Ă©s ben bĂ© aixĂ­. Als inicis fèiem bosses de paper per al sector de l’alimentaciĂł i desprĂ©s vam saltar al sector de l’hostaleria i vam començar amb la producciĂł de tovallons, ja que va ser just amb el boom turĂ­stic de la zona. Aleshores ens vam centrar a subministrar totes les cadenes hoteleres i els restaurants que estaven en creixement, als anys setanta i fins ara, Ă©s per això que ens hem centrat molt en hostaleria i sobretot tambĂ© a fer crĂ©ixer una empresa que fos fabricant i importadora. Fabricant de productes d’un sol Ăşs com tovallons o vasos i fent un catĂ leg de molts productes que complementĂ vem amb productes d’importaciĂł, principalment de la Xina o l’ĂŤndia.

Com s’ha hagut d’adaptar la fàbrica, que té una plantilla de 300 persones, per complir amb les mesures de la Covid-19?
Actualment, a causa de la crisi econòmica estem en 290 treballadors i tenim la intenciĂł de, quan es reactivi l’hostaleria, tornar a incorporar gent i començar a fer mĂ©s torns. Ara estem una mica a l’expectativa que es recuperi l’economia. Ha estat complicat i vam ser dels primers a prendre mesures: fem control de temperatura a tothom que entra a l’empresa, hem sectoritzat la fĂ brica en parts, hem fet diferents horaris… moltes mesures que hem hagut de prendre, i va ser una mica complicat al principi però, per sort, ho hem pogut fer bĂ©.

Com a empresari, què en pensa dels plans d’ajuda i de les mesures proposades per l’Estat per pal·liar la crisi?
La meva opinió, si he de ser sincer, és favorable. Penso que tot el que fa referència als ERTOs ha anat bé, perquè la situació és excepcional i és un tema de força major. L’intervencionisme de l’Estat, per intentar que no caiguin les empreses, el veig correcte. L’Estat havia d’intervenir i oferir ajudes a les empreses, i penso que aquestes han estat encertades.

Un dels objectius de la marca és la satisfacció dels clients. Al llarg dels anys, com ha canviat aquesta «satisfacció»?
Nosaltres sempre hem volgut ser una empresa molt pròxima al client i hem girat molt entorn del client i del producte. L’objectiu sempre ha sigut oferir un producte de molta qualitat, amb una bona relació pel que fa al preu però sobretot essent molt propers als clients. Fem moltes fires, més de 15 a l’any, i això ens fa tenir un contacte molt directe amb la clientela. Ens interessa escoltar les necessitats que tenen, en cada moment. Som una empresa que jo definiria com molt pròxima al client.

A banda de la sostenibilitat, què més busca el client avui en dia?
Busca una quantitat mínima baixa, un bon producte i que sigui sostenible, i també que pugui donar una bona imatge de la seva empresa i pugui ser personalitzable. Bàsicament ens centrem en això.

L’any 2002 l’empresa va augmentar les seves instal·lacions de 17.000 m2 a Ordis.

Quin futur augura per la seva empresa, una de les més potents de la comarca?
El futur el veiem positiu, perquè creiem que estem en un bon sector. És un sector que et permet molta creativitat i en el qual nosaltres estem molt ben posicionats, ja que es demanen productes.

Tenim bones bases i molt bones expectatives de futur de cara als mercats exteriors que estan en creixement. El que Ă©s relatiu al mitjĂ  termini ho veiem correcte.

I pel que fa a la facturaciĂł, què se n’espera, d’aquest any, tot i les complicacions?
L’any passat vam tancar amb 72 milions d’euros i les previsions d’enguany van a la baixa, òbviament, ja que als mesos d’estiu és quan més facturem, perquè és quan hi ha turisme i amb la pandèmia el turisme estarà sota mínims. Aquest any el tancarem amb baixada de vendes però nosaltres preveiem que hi haurà crescuda quan es recuperi la normalitat i la confiança de la gent.

Quina serà la novetat més destacable pel que fa als productes d’aquest 2020?
Voldria destacar que llançarem, pròximament, un nou producte al mercat. Serà una novetat bastant important: coberts de paper.

Coberts de paper?
Sí, tenim pensat llançar una forquilla, un ganivet i una cullera d’un sol ús de paper. Serà un producte molt innovador i pensem que funcionarà bastant bé.

DeurĂ  ser un paper molt resistent, m’imagino.
Hem desenvolupat, amb una empresa paperera, un paper molt i molt resistent, biodegradable i compostable. Una de les úniques alternatives ecològiques d’avui en dia que trobem per als coberts és la fusta, però els coberts de fusta deixen una mica de regust de fusta i, en canvi, aquests de paper no deixen cap mena de gust. Ho hem presentat a empreses importants que tenen, per exemple, gelateries arreu del món i el producte ha agradat molt. Tenim previst fer el llançament i el pròxim mes i també tenim previst treure uns productes de cartó de menjar per emportar-se que seran fets amb tecnologia nanomicro.

Tecnologia nanomicro, a què es refereix?
Seran productes amb una ona molt petita, prĂ cticament inexistent, que farĂ  que els productes de paper tinguin caracterĂ­stiques tèrmiques i de resistència molt superiors als d’ara i que abans no es trobaven en els productes fets de paper. I això, pel menjar per emportar-se, serĂ  un producte molt òptim. 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li