Brian Pascual: ‘L’exercici físic juga un paper emocional molt important, permet desconnectar i canalitzar’

0
1052

El figuerenc Brian Pascual (1996) és un dels dos responsables de la preparació física de la Unió Esportiva Figueres. Durant aquests dies, com la majoria, ha hagut d’adaptar la seva tasca de dalt a baix: aquesta setmana, per exemple, el cos tècnic realitzarà sessions en videconferència per tal que els preparadors puguin dirigir activitats físiques de mitja hora. Solucions telemàtiques en temps difícils


Per a un preparador físic aquesta situació de confinament es deu erigir com tot un repte.
Sí, és un context al qual ningú està acostumat. Al cap i a la fi, la preparació física on millor es treballa és al camp i al propi gimnàs que tenim al club, i davant d’una situació així estem obligats a pensar i a esprémer el cap perquè els jugadors puguin treballar tot el que estan acostumats a fer al camp.

Com heu viscut aquest procés al primer equip de la Unió?
Juntament amb el meu company, en Jordi Verdaguer, l’altre preparador físic del club, i l’entrenador Javi Salamero, de seguida ens vam posar a establir una sèrie de paràmetres i exercicis perquè els jugadors poguessin treballar des del punt de vista físic tot el que fem al terreny de joc.

Quin és el calendari a seguir durant aquests dies?
Els jugadors tenen un treball diari, excepte dos dies, que tenen descans. Les sessions estan dividides en diferents blocs: una primera part l’anomenem l’entrenament metabòlic, on dissenyem un circuit amb cinc o sis exercicis per treballar la freqüència cardíaca dels futbolistes; en segon lloc, fem un seguit d’exercicis de força i de prevenció que tenen com a objectiu que els jugadors treballin el vessant muscular, i bàsicament el que fem en aquest cas són exercicis d’extremitat inferior utilitzant el seu propi pes, uns treballs dividits en grups musculars de tal forma que els jugadors exercitin tots els músculs que són importants en aquest esport; la tercera fase està destinada a treballar la musculatura estabilitzadora: els abdominals, l’esquena, la pelvis…, i finalment, també dissenyem al final de cada sessió una part d’estiraments perquè ens interessa mantenir totes les propietats del múscul, que mantingui la seva elasticitat i evitar així sobrecàrregues i contractures.

Com feu el seguiment?
Els futbolistes, per mitjà d’un format de càmera ràpida, graven els seus exercicis i ho envien a un correu que s’ha habilitat a l’àrea de rendiment de la Unió, així nosaltres ho podem rebre i en podem portar el control.

En cas que la competició retorni, faran falta uns dies de preparació?
Sí, el fet que la lliga s’hagi parat significa que si es torna a reprendre caldrà posar-se a to. Tornar a competir de seguida seria arriscat i ens podríem trobar en casos de lesions.

Més enllà dels jugadors, quines recomanacions donaries a la gent vol fer esport durant el confinament?
La gent ha d’entendre que és important fer exercici durant aquests dies de confinament, bàsicament perquè ens ajuda a mantenir un bon estat de salut, a fer que les estructures corporals es mantinguin i a permetre que el sistema immunitari estigui bé. A partir d’aquí, cadascú ha d’entendre les seves limitacions i ha d’adquirir una sèrie d’exercicis que li permetin treballar però que no suposin un risc alt de fer-se mal. En aquest sentit, l’exercici físic crec que juga un paper molt important des del punt de vista emocional: ajuda a tenir la ment ocupada, a desconnectar i a canalitzar el possible estrès que puguin tenir les persones en aquests moments. Tenir la ment ocupada i marcar-se uns objectius diaris és una bona eina perquè la gent estigui més feliç a casa.

Quins exercicis aconsellaries, aquests dies?
Es tracta de buscar exercicis que impliquin la màxima musculatura i les màximes articulacions possibles. El típic esquat (sentadilla) o la flexió de braços adaptada, per exemple. O si la gent té esglaons a casa, que els pugi o els baixi. I per treballar els braços, podem ser creatius i agafar una garrafa d’aigua per poder exercitar la musculatura. Del que es tracta és d’agafar variants.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li