
Els hostalers gironins ja donen la Setmana Santa per perduda, i estan molt expectants de com anirà l’estiu. El seu president explica que els hotels estan oferint dates per canviar les reserves, però lamenta que la majoria de clients no les accepten i opten per la cancel·lació. Tot i això, veuen bé el tancament, perquè igualment no tenien clients, però demanen al Govern moltes més ajudes per poder tirar endavant
La setmana passada es va allargar el confinament almenys fins a l’11 d’abril. La Setmana Santa ja està perduda… Completament?
Correcte, la Setmana Santa està perduda, s’ha de tenir en compte que tenim vigents el Reial decret 463/2020, que obliga a tancar els establiments de restauració, aixà com l’Ordre SND/257/2020, que ho fa pels allotjaments turÃstics, i deixa obrir només els que acullin personal sanitari, pacients dels hospitals, transportistes, personal que desenvolupa tasques de manteniment per les xarxes vià ries i ferrovià ries, i altres col·lectius. En aquest sentit, a la provÃncia de Girona prà cticament tots els restaurants estan tancats, excepte els que oferien serveis a domicili abans de la crisi sanità ria, que alguns mantenen el servei. I pel que fa als hotels, el 90% estan tancats, i els que queden oberts són els que s’han ofert per acollir els col·lectius que he esmentat.
Quines previsions hi ha per l’estiu? Tenen l’esperança de recuperar el que s’ha perdut fins ara?
Seria molt desitjable que poguéssim recuperar el que s’ha perdut, però la realitat és que és molt difÃcil. Vivim en un moment de molta incertesa, sense poder visionar el futur, només sabem el que passarà avui, i com a molt demà . I ja no és un tema que la gent vingui o no vingui, sinó que a causa d’aquesta crisi, l’economia se’n ressentirà molt. Moltes empreses han hagut de fer ERTOs de força major, i segurament quan sortim de l’estat d’alarma hauran de fer ERTOs econòmics i de productivitat, perquè no podran aguantar les estructures i les despeses de funcionament.
Com ja ha comentat, el Govern ha obligat la gran majoria d’hotels, cà mpings i apartaments turÃstics a tancar. Creuen que la mesura és adequada?
SÃ, perquè la societat a escala mundial ha d’estar confinada a casa seva. Com que no es pot desplaçar, no pot fer turisme, i per tant, els hotels no tenen clients. Aixà no té cap sentit que hagin d’estar oberts. A més, tampoc tenia sentit que els establiments de restauració estiguessin tancats i els hotels no, quan totes dues activitats estan de cara al públic i hi ha perillositat de contagi.
Encara tenien algun client, amb l’estat d’alarma?
En aquesta època la majoria de la flota hotelera de la provÃncia de Girona estava tancada, excepte a les zones d’interior, muntanya i la ciutat de Girona, que aquests sà que tenien clients. Però se’ls va dir que havien de tornar a les seves llars o països. No obstant això, els allotjaments turÃstics que tenen clients de llarga durada, com per exemple alguna casa rural o hotel d’interior que tenia treballadors d’una empresa, es mantenen oberts perquè no els poden fer fora i perquè la llei ho permet.
I les reserves, per norma general, s’estan anul·lant o ajornant?
Pels mesos d’abril i maig s’han anul·lat del tot, i també s’estan anul·lant les de l’estiu. Els hotels ofereixen dates alternatives per poder canviar les reserves, però la majoria dels clients no les accepten.
Creu que tothom podrà reobrir amb normalitat?
No. Una crisi com aquesta portarà conseqüències econòmiques molt greus, i per aquest motiu els governs han de fer l’impossible per ajudar les empreses i els autònoms, perquè si no serà molt difÃcil que ens en sortim.
Quin pensa que hauria de ser el posicionament del Govern espanyol envers el sector? Falten ajudes?
SÃ. Falten ajudes i concretar molts temes que no estan clars i que són necessaris per tirar endavant. Te’n dic algunes: concretar ajudes per als fixos discontinus que no puguin ser cridats per iniciar la temporada i que ja no cobrin prestació d’atur; ajornar el pagament dels lloguers que no estan inclosos a les mesures del Govern; suspendre el pagament d’impostos com l’IVA, l’IRPF, la Seguretat Social i les quotes dels autònoms sense lÃmit, o concedir ajudes econòmiques a fons perdut per a les empreses i els autònoms, per quan finalitzi aquest estat d’alarma.
Ja és evident que la crisi sanità ria anirà seguida d’una crisi econòmica. Pateixen els associats?
SÃ. La situació és complicada i els associats pateixen com ho fa tot el teixit empresarial d’aquest paÃs, perquè la incertesa és molt gran, i perquè el futur no està gens clar.
Molts sectors s’estan intentant reinventar. Però en el seu cas no sembla gaire possible…
No, la nostra principal caracterÃstica és el servei al client de forma presencial, la gent es vol moure i conèixer món. No fer-ho davant d’una pantalla, per tant, poca cosa podem fer si no és de forma presencial, darrere un taulell, una cuina, una taula…
Aquesta situació també està mostrant la cara més solidà ria de les empreses. Molts hotels estan oferint les seves instal·lacions al Departament de Salut perquè s’hi puguin instal·lar els malalts més lleus. Se n’ha donat algun cas, a l’Alt Empordà ?
No només al Departament de Salut, sinó també per als casos que s’indica a l’Ordre TMA/277/2020, del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. En aquest cas, que en tinguem coneixement, a l’Alt Empordà n’hi ha dos que s’han ofert per aquests casos: l’Hotel Nacional de la Jonquera i l’Hotel Travé de Figueres. Però a la resta de la provÃncia sà que n’hi ha que s’han ofert al Departament de Salut. Concretament, quatre a la ciutat de Girona i dotze al Baix Empordà , amb un total de 840 habitacions.
Vostè, com a Antoni Escudero, gestiona diversos supermercats, a part del Gran Jonquera Outlet & Shopping. L’outlet ha hagut de tancar, i els supermercats es mantenen oberts. Però han perdut el seu client potencial, que és el francès…
Mantenim els nostres supermercats oberts, però la baixada de la facturació ha estat del 95% i estem treballant amb un 5% de facturació respecte dels mesos anteriors. Els clients que tenim són transportistes i gent que viu a la Jonquera o els voltants, però amb el tancament de les fronteres no tenim francesos.
En termes prà ctics, com ho estan fent per adaptar-se a les recomanacions sanità ries per intentar evitar la propagació del virus?
A tots els nostres treballadors els hem repartit tots els EPIs [equips de protecció individual] necessaris per evitar la propagació del virus. És a dir, tothom treballa amb mascareta i guants, tant el personal de caixa i d’administració com la direcció. També de manera habitual desinfectem amb alcohol i lleixiu les taules, els taulells, les caixes, les portes, els banys i tot el que pot ser palpat amb les mans. De fet, abans que el Govern dictés l’estat d’alarma el 14 de març, nosaltres ja feia uns dies que treballà vem amb els EPIs necessaris per evitar la propagació, atès que som una zona amb molt de moviment de persones de diferents països, i estem en risc constantment.
Leave a Reply