Vibrart, el projecte coeducatiu que utilitza l’art per trencar convencions socials

0
781

Un total d’onze classes de tres centres educatius de Roses participaran fins a final de curs en el projecte Vibrart


L’art com a eina per trencar estereotips de gènere i promoure la igualtat. Aquesta és la idea del projecte Vibrart, una proposta de coeducació emocional on s’utilitzen tallers artístics com a eina perquè els i les joves expressin les seves emocions i trenquin amb els estereotips de gènere, promovent relacions basades en la igualtat, el respecte i l’equitat entre la població jove i adolescent.

Aquest projecte sorgeix des de l’Associació Azahara i aquest curs està patrocinat per l’Ajuntament de Roses. Hi participen estudiants d’entre 13 i 16 anys, concretament alumnes de 4r d’ESO dels instituts Cap Norfeu i Illa de Rodes i de 2n d’ESO del Centre Escolar Empordà. Un total d’11 classes amb alumnes provinents de diferents orígens culturals i nivells socioeconòmics diversos participaran fins a final de curs en aquesta experiència.

Els tallers. L’activitat s’estructura en sis sessions d’una hora de durada i periodicitat setmanal, amb grups de treball d’entre 15 i 20 participants. A través de dinàmiques lúdiques en un marc de joc, l’expressió corporal, el mindfulness, l’escriptura, la música, el teatre-imatge i les dinàmiques de role playing són les eines emprades per fomentar l’observació, la reflexió i l’expressió d’emocions entre els i les participants. Tot incorporant la perspectiva de gènere com a eix transversal, perquè les emocions no tenen gènere, i construint relacions basades en el respecte, la igualtat i l’equitat.

L’orientadora educativa i tutora de 4t d’ESO de l’Institut Cap Norfeu, Anna González, va participar l’any anterior en aquesta experiència. «No sĂłn els tĂ­pics tallers. Estan enfocats d’una forma molt mĂ©s activa, preparats a travĂ©s de l’art. Son sessions dinĂ miques amb activitats de coeducaciĂł, d’igualtat de gènere…, on s’expressen sentiments a travĂ©s de la imatge, la fotografia o l’expressiĂł corporal».

González valora de forma molt positiva l’experiència de l’any anterior, especialment la utilització de l’art perquè «actua com un instrument de comunicació diferent de l’habitual. No passa pel filtre de la raó i es fàcil que puguin expressar el que porten a dins».

FINAL ARTÍSTIC. La cloenda d’aquest cicle serà el proper mes de juny, quan a partir dels aprenentatges assolits l’alumnat durà a terme una creació artística col·lectiva i participativa. L’any passat, els estudiants del Cap Norfeu van elaborar una mostra fotogràfica formada per 19 instantànies, on es varen tractar artísticament temes com la violència masclista o les desigualtats socioafectives. Aquest any, però, «no sabem què en sortirà».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li