Tres dels onze camps d’aviació republicans estaven situats a l’Alt Empordà

0
1391

La ‘Guia completa de l’aviació republicana durant la Guerra Civil a Girona’ n’explica l’activitat, la història i la ubicació


Fa prop de deu anys un grup d’estudiosos va iniciar un projecte d’investigació al voltant dels aeròdroms republicans utilitzats durant la Guerra Civil a Girona. Es van acabar constituint com a Grup de Recerca dels Aeròdroms Gironins (GRAG), amb la intenció de donar a conèixer al públic general allò que anaven descobrint. Un dels seus membres, el doctor en Història per la Universitat de Girona Julio Clavijo, ha redactat la Guia completa de l’aviació republicana durant la Guerra Civil a Girona, editat per Gorbs Comunicació.

Un llibret que serveix per orientar a totes aquelles persones interessades en el ‘turisme bèl·lic’ que convida a visitar els camps d’aviació republicana. La guia recull la ubicació, l’activitat i la història dels onze aeròdroms que van construir-se en les comarques gironines durant el període de la Guerra Civil espanyola. D’aquests onze, tres estan ubicats a l’Alt Empordà. Una comarca «clau per la defensa de les vies de comunicació amb França» segons explica l’autor de la guia.

ELS AERÒDROMS 312,314 i 319. Aquestes son les xifres que identifiquen els tres camps d’aviació situats a l’Alt Empordà. El 312 correspon a l’aeròdrom de Cabanes, situat a la riba dreta del Muga, al nord de Vilabertran i Figueres. El seu objectiu era defensar el material que arribava provinent per ferrocarril des de Portbou, i pels canals marítims del Port de la Selva i Roses, una de les funcions que compartia amb el 314, l’aeròdrom de Garriguella, situat al nord de la línia ferroviària entre Pedret i Marzà i Vilajuïga. L’escenari on el 6 de febrer del 1939 es va produir la darrera actuació de l’aviació republicana a Catalunya, després de patir un atac per part de la Legió Còndor.

El tercer camp d’aviació de l’Alt Empordà el trobem al sud de Figueres. Constava de dues pistes de 280 i 650 metres construïdes el 1931 per L’Aeronàutic Club Empordanès, esdevenint d’aquesta forma l’únic aeròdrom existent abans de la guerra. Les seves reduïdes dimensions i la no concreció de les obres d’ampliació projectades, van fer que no fos utilitzat durant el conflicte.

L’ALT EMPORDÀ, PUNT ESTRATÈGIC. Deguda a la seva ubicació com a espai d’entrada de materials de subministrament, el territori va ser objecte de múltiples atacs dels rebels. De fet, segons explica l’historiador David Gesalí al pròleg de la Guia completa de l’aviació republicana durant la Guerra Civil a Girona, el 15 de febrer de 1937 es va produir el primer atac aeri sobre les terres catalanes: «va ser efectuada per quatre aparells italians Savoia 81 procedents de les Illes Balears i que van tenir com a objectiu enderrocar el pont ferroviari de Colera». També va ser a l’Alt Empordà, on el 30 d’octubre de 1936 es va produir el primer bombardeig naval: «va consistir en un canoneig de vint-i-dos dispars fets pel creuer Canarias, i que va tenir com a objectiu el port de Roses».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li