Segon eneàleg

0
1308

Encapçalat per una pregunta que esgarrifa i atempta contra la tradició democràtica de tot estat de dret.

1. Per qu√® es mantenen empresonades persones no violentes, defensores dels valors de la democr√†cia, el di√†leg i la just√≠cia i corren lliures persones corruptes, violentes, sense escr√ļpols, els noms dels quals no em vull recordar? Els primers s√≥n presos pol√≠tics, s√≠, injustament engarjolats per un govern pseudodemocr√†tic.

2. Per què en el llenguatge polític es deforma la realitat i està subjecta a interessos de partit? Cal emmirallar-se en persones de gran fermesa i vàlua, honestes, coherents, demòcrates: J. Benet, M. Carrasco i Formiguera, C. Rahola i Ll. M. Xirinachs, per citar només noms de casa nostra. Cal valorar i actualitzar referents com J. Balmes, P. Casals, S. Espriu, A. Gaudí, N. Jubany, J. Maragall, E. Prat de la Riba, J. Vicens Vives, Caterina Albert, M. À. Anglada, M. Mata o M. Rodoreda, i també de fora.

3. Per què la comprensió, el diàleg, l’educació, el reconeixement, el respecte i la tolerància no s’imposen a l’acusació, l’autoritarisme, la demagògia, la grolleria, l’insult i la mentida?

4. Per qu√® quasi es menysprea la cultura (art, cinema, literatura, m√ļsica, teatre) fins al punt que t√© un tractament molt minso en els mitjans de comunicaci√≥, i no es difon molt m√©s, a difer√®ncia de l‚Äôesport? Cal promocionar-la a la TV amb documentals, reportatges, biografies de figures mundials de la pol√≠tica, art, m√ļsica, literatura i ci√®ncia, i reduir els espais dedicats a programes intranscendents. Mesurem quant temps dedica la TV ‚Äďi per extensi√≥ tots els mass media‚Äď a l‚Äôesport i quant a la cultura.

5. Per què, parlant dels mitjans, aquests prioritzen molt més les notícies negatives (accidents, assassinats, guerres, accions violentes) que no pas les positives (recerca, èxits professionals, avenços científics, crònica de xerrades, congressos)?

6. Per qu√® les humanitats ‚Äďen especial la filosofia‚Äď s√≥n tan menystingudes en el sistema educatiu? S√≥n, a m√©s, totalment compatibles amb l‚Äôideari pedag√≤gic de l‚ÄôInstitut-Escola de la Generalitat republicana ‚Äďper cert, mai invocat per ministres i consellers de torn‚Äď, amb dos mots que comencen per la lletra I, b√†sics per al futur laboral dels joves: idiomes i inform√†tica. Rescatem tamb√© les arrels filos√≤fiques (√®tiques ‚Äďel dec√≤rum‚Äď i est√®tiques) i filol√≤giques dels cl√†ssics grecollatins. √Čs un excel¬∑lent llegat.

7. Per qu√® no procurem que les noves tecnologies siguin un mitj√† ‚Äďno una addicci√≥‚Äď compatible amb l‚Äôeducaci√≥, el progr√©s human√≠stic i cient√≠fic i el benestar social?

8. Per qu√®, ara que √©s molt m√©s alta l‚Äėesperan√ßa de vida, es guareixen m√©s els malalts i s√≥n muni√≥, per tant, els jubilats en plenitud de facultats, amb ganes de servir a la societat, i no es valora aquest fet i es regula per llei el voluntariat?

9. Per què no s’homologa l’edat de jubilació, per evitar greuges comparatius i portes giratòries en els càrrecs de responsabilitat en l’Administració, en les institucions oficials, en el funcionariat, en la política o en l’activitat privada?

Tot plegat, 18 preguntes en dos articles, motivades per una preocupació polivalent per la millora del benestar i el progrés global de la humanitat. Cal acabar amb les injustícies socials, els desequilibris econòmics, la misèria, la incultura. Tot inspirat per uns valors i drets humans i ètics que haurien de presidir tothora i arreu la dinàmica del segle XXI.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li