El poeta que tenia dos DalĂ­ al dormitori

0
895

L’escriptor francĂšs JoĂ« Bousquet va estar reclĂČs mĂ©s de 30 anys a la seva casa de Carcassona


Si no coneixes de forma exhaustiva l’obra de DalĂ­ i no prestes atenciĂł a la foto, Ă©s impossible descobrir-ho. El director de La Maison des MĂ©moires de Carcassonne, RenĂ© PiniĂ©s, en saber que els visitants eren figuerencs, ho adverteix de seguida: “AquĂ­ hi apareixen dos quadres de Salvador DalĂ­. L’escriptor i poeta JoĂ« Bousquet els va tenir durant molts d’anys al seu dormitori, el lloc on vivia i treballava des que va quedar paralitzat de les cames”. Una habitaciĂł que es mantĂ© intacte i visitable permanentment en aquest centre cultural. Es tracta de “La torre” i un estudi per a “La mel Ă©s mĂ©s dolça que la sang”, totes dues obres actualment propietat de la FundaciĂł Gala-DalĂ­ de Figueres.

JoĂ« Bousquet va nĂ©ixer a Narbona l’any 1897 i va morir a Carcassona el 1950. Aquest autor francĂšs va resultar ferit durant la Primera Guerra Mundial, a la primavera del 1918, quan combatent al front va rebre un tret per part de tropes alemanyes, afectant-li la columna vertebral i deixant-lo discapacitat en perdre la mobilitat dels membres inferiors. Des de llavors, amb prou feines es va aixecar del seu llit, en una casa situada al centre de Carcassona, on sempre estava en una habitaciĂł amb els porticons tancats i dedicant la seva vida a escriure.

Bousquet, segons els qui han estudiat la seva vida i obra, “es va consagrar als seus escrits, relacionats tant amb la psicologia com amb la metafĂ­sica, destacant tambĂ© la seva faceta com a poeta o va destacar en l’Ășs dels sentiments, impressions i al·legories”. Cronista de poesia a la revista “Cahiers del Sud”, va formar part del “Grup de Carcassona”, un moviment que va establir vincles amb el surrealisme i que tenia entre els seus component a Paul Éluard i Max Ernst, entre altres.

Com Ă©s conegut, Éluard va estar casat amb Gala, que posteriorment es va convertir amb la companya de Salvador DalĂ­. AquĂ­ Ă©s on apareix el vincle. El director de La Maison des MĂ©moires explica que “sabem que GalĂ­ i DalĂ­ van mantenir algun tipus de contacte amb Bousquet, perĂČ no disposem de cap documentaciĂł grĂ fica. De fet estem convençuts que el pintor figuerenc el va venir a visitar a Carcassonne en alguna ocasió”. El que sĂ­ queda clar Ă©s que en aquella habitaciĂł –que es troba inclosa en la visita a aquest petit museu dedicat a la seva memĂČria- hi van estar penjades durant un temps les dues obres de DalĂ­ que, en aquest cas, sĂ­ que apareixen en diverses imatges.

Segons el CatĂ leg Raonat de Pintura sobre Salvador DalĂ­, “La torre” Ă©s un oli sobre tela creat l’any 1935. Ha estat exposat en vuit ocasions, desprĂ©s que fos venut –cal suposar pels hereus del poeta- a una galeria de Londres i posteriorment passĂ©s a mans d’un col·leccionista particular. Pel que fa a l’estudi per a l’obra “La mel Ă©s mĂ©s dolça que la sang”, es tracta d’un oli sobre fusta realitzat l’any 1926. Exposat a una dotzena de llocs, de la casa de Bousquet va passar a una galeria de ParĂ­s i a un col·leccionista privat fins que va ser subhastat a la galeria Christie’s de Londres el 2011, moment en el qual va ser adquirit per la FundaciĂł Gala-Salvador DalĂ­.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li