
L’escriptor francès Joë Bousquet va estar reclòs més de 30 anys a la seva casa de Carcassona
Si no coneixes de forma exhaustiva l’obra de Dalà i no prestes atenció a la foto, és impossible descobrir-ho. El director de La Maison des Mémoires de Carcassonne, René Piniés, en saber que els visitants eren figuerencs, ho adverteix de seguida: “Aquà hi apareixen dos quadres de Salvador DalÃ. L’escriptor i poeta Joë Bousquet els va tenir durant molts d’anys al seu dormitori, el lloc on vivia i treballava des que va quedar paralitzat de les camesâ€. Una habitació que es manté intacte i visitable permanentment en aquest centre cultural. Es tracta de “La torre†i un estudi per a “La mel és més dolça que la sangâ€, totes dues obres actualment propietat de la Fundació Gala-Dalà de Figueres.
Joë Bousquet va néixer a Narbona l’any 1897 i va morir a Carcassona el 1950. Aquest autor francès va resultar ferit durant la Primera Guerra Mundial, a la primavera del 1918, quan combatent al front va rebre un tret per part de tropes alemanyes, afectant-li la columna vertebral i deixant-lo discapacitat en perdre la mobilitat dels membres inferiors. Des de llavors, amb prou feines es va aixecar del seu llit, en una casa situada al centre de Carcassona, on sempre estava en una habitació amb els porticons tancats i dedicant la seva vida a escriure.
Bousquet, segons els qui han estudiat la seva vida i obra, “es va consagrar als seus escrits, relacionats tant amb la psicologia com amb la metafÃsica, destacant també la seva faceta com a poeta o va destacar en l’ús dels sentiments, impressions i al·legoriesâ€. Cronista de poesia a la revista “Cahiers del Sudâ€, va formar part del “Grup de Carcassonaâ€, un moviment que va establir vincles amb el surrealisme i que tenia entre els seus component a Paul Éluard i Max Ernst, entre altres.
Com és conegut, Éluard va estar casat amb Gala, que posteriorment es va convertir amb la companya de Salvador DalÃ. Aquà és on apareix el vincle. El director de La Maison des Mémoires explica que “sabem que Galà i Dalà van mantenir algun tipus de contacte amb Bousquet, però no disposem de cap documentació grà fica. De fet estem convençuts que el pintor figuerenc el va venir a visitar a Carcassonne en alguna ocasióâ€. El que sà queda clar és que en aquella habitació –que es troba inclosa en la visita a aquest petit museu dedicat a la seva memòria- hi van estar penjades durant un temps les dues obres de Dalà que, en aquest cas, sà que apareixen en diverses imatges.
Segons el Catà leg Raonat de Pintura sobre Salvador DalÃ, “La torre†és un oli sobre tela creat l’any 1935. Ha estat exposat en vuit ocasions, després que fos venut –cal suposar pels hereus del poeta- a una galeria de Londres i posteriorment passés a mans d’un col·leccionista particular. Pel que fa a l’estudi per a l’obra “La mel és més dolça que la sangâ€, es tracta d’un oli sobre fusta realitzat l’any 1926. Exposat a una dotzena de llocs, de la casa de Bousquet va passar a una galeria de ParÃs i a un col·leccionista privat fins que va ser subhastat a la galeria Christie’s de Londres el 2011, moment en el qual va ser adquirit per la Fundació Gala-Salvador DalÃ.
Leave a Reply