Nou impuls al Pla Estratègic de l’Alt Empordà, que rebrà 9,3 milions d’euros

0
708

El document vol aprofitar les potencialitats de la comarca per atraure noves inversions i fomentar l’ocupació


Nou impuls al pla estratègic per impulsar l’economia de l’Alt Empordà, atraure noves inversions i fomentar l’ocupació de la comarca. El macroprojecte, que rebrà una inversió total d’uns 9,3 milions d’euros, contempla accions des del 2020 i fins al 2025. Té com a objectiu principal aprofitar les potencialitats d’aquesta zona «estratègica» i revertir algunes dades com ara l’elevat índex d’abandonament escolar, el perfil formatiu «baix» o una taxa d’atur més alta que la mitjana catalana.

El pla l’han promogut els ajuntaments de Figueres, l’Escala, Castelló, la Jonquera, Roses, Llançà, Vilafant i Vilamalla, el Consell Comarcal i diverses associacions, i compta amb el suport dels 68 municipis de la comarca. Ja fa uns mesos que es va posar en marxa, però ara ha rebut un nou impuls. Dijous a la tarda es va presentar a l’Auditori de Caputxins de Figueres en presència del conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. I ja s’hi van exposar algunes de les experiències. Hi van intervenir el director general de la Fundació Salut Empordà, Martí Masferrer, per presentar-hi projectes motors; la directora de la Fundació dels Oficis, Meritxell Garrido, que va parlar d’ocupació i formació; el president de l’Associació Empordà Turisme, Pere Guerra, que es va centrar en empresa i emprenedoria; la propietària de Sa Botigueta de Roses i membre de la Taula de Comerç de l’Associació d’Empresaris de Roses-Cap de Creus, Esther Escudero, que va explicar iniciatives comercials; el president del Grup Padrosa, Pere Padrosa, per detallar projectes d’indústria i logística, i el soci de l’empresa Osbertran Francesc Guillamet, que va fer incís en el sector agroalimentari.

EL PLA, AL DETALL. Està aparentment ben connectada amb el TAV i té un gran nombre de recursos naturals, paisatgístics i culturals. De fet, l’Alt Empordà compta amb dos parcs naturals (del cap de Creus i dels Aiguamolls) i el Paratge Natural d’Interès Nacional de l’Albera, a més del 25% dels monuments megalítics de Catalunya i gairebé 230 edificis del romànic. És una de les comarques més ben situades de la demarcació i amb una connectivitat més alta per atraure noves inversions i empreses, però en canvi, té una baixa ocupabilitat dels seus polígons d’activitat econòmica (en total, 37 repartits en els 68 municipis).

Per combatre aquesta situació i revertir-la, els ajuntaments han impulsat aquest pla estratègic, que es va començar a gestar abans de l’esclat de la pandèmia i preveu desenes d’accions i estudis fins al 2025. El pla parteix d’aquesta diagnosi inicial on s’aborden les mancances i els potencials de la comarca i fixa un seguit d’objectius amb la mirada posada en l’empresa, el comerç, el turisme, la formació i l’ocupació i els sector agroalimentari. El projecte fixa el conjunt d’accions a desenvolupar en un termini de cinc anys amb un pressupost estimat de 9,3 milions d’euros.

Entre les propostes hi ha l’impuls al Logis Empordà per desenvolupar la segona fase d’obres; establir mecanismes de col·laboració entre la BulliFoundation i el territori; la creació d’un pol de salut i estudiar la viabilitat d’un centre de foment de la dieta mediterrània; estendre la fibra òptica arreu; elaborar un pla de formació professional i un catàleg comarcal de formació adequat a les necessitats de la comarca; crear un servei d’orientació laboral comarcal i un portal amb ofertes de feina de la zona, o instal·lar una incubadora vertical d’empreses a Figueres.

També es proposa revisar el pla sectorial de desenvolupament turístic i captació d’inversions, a més de promoure la venda de productes locals i la creació d’un organisme comarcal de promoció econòmica, entre altres iniciatives.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li