Llers i els seus dotze castells

1404

L’itinerari circular proposa una passejada llarga per descobrir els fortins del terme antic de Llers

El municipi de Llers, durant l’Edat Mitjana, va ser un punt estratègic entre els comptats d’Empúries i Besalú i ha tingut una importància rellevant durant la història del territori. La situació fronterera del seu terme fa que el castell de Llers sigui considerat un dels fortins defensius de la comarca, de qual en depenien onze forts més, repartits pels voltants. L’itinerari que proposa l’Ajuntament de Llers és, precisament, la ruta dels 12 castells, i es tracta d’un itinerari circular d’unes 4 o 5 hores i d’aproximadament 16 quilòmetres de distància.

LA RUTA. L’inici de l’itinerari és a la zona esportiva de Llers i des d’aquí cal dirigir-se cap al carrer de l’Església fins a arribar a la carretera de Figueres a Llers, on hi ha el camí del Cementiri, i cal seguir fins al trencant, a mà dreta, del camí dels Enamorats. Aquí trobem el castell Desvinyol, que no conserva cap vestigi. Seguint el mateix camí, cal creuar la carretera de Llers a Avinyonet per seguir el camí que voreja el Mas Poc i passa pel nou dipòsit d’aigua cap a Terrades, fins a arribar al trencant amb el camí de Mas Pi. Aquí cal girar a la dreta per arribar a la carretera de Llers a Terrades i creuar per agafar el camí d’Hortal on hi ha el castell d’Hortal, que conserva una torre arruïnada i algun fragment de mur. Un cop a Hortal, cal enfilar cap al Mas Bió, per arribar a Les Escaules voltant el puig del Homes per les pedreres. Un cop a Les Escaules, trobem el castell de Les Escaules, conservat i documentat del segle xii. Un cop visitat, cal seguir pel camí natural de la Muga, travessant pel pont del restaurant El Molí i encarant el corriol que puja fins a les restes del castell de Montmarí. Tornant al camí natural de la Muga, cal seguir en direcció a Molins fins al castell de Molins, que està situat a mà dreta, al torrent de Mas Llopard. El castell de Molins conserva restes de la torre d’homenatge. A continuació, la ruta segueix pel camí nou que s’ha obert per les obres del Tren d’Alta Velocitat, que condueix fins al Mas de la Pujada, on trobem les restes del castell dels Gorgs i a pocs metres també hi ha el mur que queda del castell de Sarraí. Encarant cap al nucli de La Vall, cal travessar la carretera d’Hostalets a Llers per pujar a les cases altes de La Vall, on s’observen les restesdel castell Desgüell, reconvertit en masia i cases. Un cop vist l’enton, cal baixar pel corriol que va a la font de La Vall. Un cop aquí, només queda pujar fins al municipi de Llers, on es poden observar els diferents castells que hi havia, pel camí de Molins. Les restes que queden d’aquests castells són minses, ja que el poble va patir els bombardejos de 1939, durant la Guerra Civil. Tot i això, se’n té documentació i en l’actualitat són els següents: castell de Cabrera (Porxo d’en Dalí), castell de Bellver (capella de Sant Sebastià), castell Destorrent (Torrent de la Portella) i finalment el castell de Llers. Aquesta ruta també es pot fer a la inversa, sortint de Llers en direcció a La Vall i, tot seguit, en direcció a Les Escaules.

ITINERÀNNIA. Des del consistori expliquen que la Ruta dels 12 castells està a punt per entrar a la xarxa de senders d’Itinerànnia, fruit d’una iniciativa amb els consistoris de Pont de Molins i Boadella i Les Escaules, per integrar-se en l’estratègia global de senderisme de la comarca. Per tant, la ruta estarà marcada amb la senyalització corresponent.

• Pots consultar la guia ‘L’Empordà a peu’, aquí.