
El Patronat de Turisme Costa Brava – Girona està fent una aposta seriosa per l’oleoturisme a la nostra destinació. Una aposta molt encertada, sobretot, des de l’Empordà .
El mantra que no para de repetir-se i que, com ja he comentat diverses vegades, té sentit sobretot en entorns urbans, l’aposta per la desestacionalització, té sentit sobretot en comarques com la nostra.
L’Alt EmpordĂ Ă©s la comarca de la demarcaciĂł en què el sector agrari representa el pes mĂ©s alt dins el seu PIB. Som una comarca amb un pes molt important de l’agricultura. El vi, l’oli, la poma i el blat, entre altres. Però sobretot, els dos elements mĂ©s identificatius de la gastronomia mediterrĂ nia, el vi i l’oli. No Ă©s casual que tinguem les dues denominacions d’origen de la provĂncia d’aquests productes i ambdues es diguin EmpordĂ . Totes dues amb seu a Figueres, a l’igual que el mercat de la fruita i la verdura, vertader aparador dels productors de l’EmpordĂ .
Si bé l’enoturisme és ja una realitat evident a la nostra destinació, amb unes xifres i una oferta més que considerable, l’oleoturisme es troba tot just a les beceroles. Però, per sort, té un exemple d’èxit on emmirallar-se: l’enoturisme a l’Empordà .
Al llarg dels anys els cellers i l’estructura enoturĂstica de la comarca han sabut crĂ©ixer i consolidar una oferta molt competitiva que ha esdevingut un complement de primer nivell a l’important oferta paisatgĂstica, natural i cultural de casa nostra. Ara Ă©s l’hora que l’oli faci el salt que el vi va fer fa mĂ©s d’una dècada.
Estem en una zona privilegiada. Més enllà de l’oferta de sol i platja, tenim una oferta cultural, patrimonial i natural de primer nivell. A més, hem tingut la sort que la gastronomia té un impacte de primer ordre a la zona. Tot això per si sol ja fa que la combinació doni com a resultat una oferta que pot competir amb qualsevol destinació, però si a més hi sumem aquells dos elements que defineixen la cultura, la gastronomia, la dieta, la manera de viure mediterrà nia, el resultat pot ser la bomba.
Costa molt trobar grans destinacions enoturĂstiques que estiguin tan a prop del mar i d’una infraestructura turĂstica de primer ordre. Però Ă©s que encara costa mĂ©s trobar una denominaciĂł d’origen de l’oli en un entorn tan mediterrani i tan madur turĂsticament parlant. I això ho hem d’aprofitar.
És urgent construir turĂsticament la carretera del vi i l’oli que va de Palau a Capmany. I Ă©s urgent que tot l’ecosistema gastronòmic es posi les piles per impulsar l’oleoturisme a la nostra destinaciĂł. Els trulls però no nomĂ©s. TambĂ© els restaurants, botigues i ajuntaments. Desestacionalitzar el turisme Ă©s tambĂ© apostar per l’oleoturisme. Un tipus de turisme que ens reforça i ens pot convertir en una de les destinacions mĂ©s potents i diverses quant a oferta turĂstica de qualitat. Les institucions es comencen a posar les piles. A veure si ens ho creiem tots.
Leave a Reply