L’ample europeu a la terminal de Vilamalla hauria de ser realitat el 2025

0
776

El Ministeri de Transports i la Generalitat cofinançaran les obres, valorades en 13, 79 milions d’euros


Un pas més en l’anomenat «corredor mediterrani» i una peça clau en territori de l’Alt Empordà. Dimarts de la setmana passada, el Consell de Ministres va autoritzar finalment la signatura del conveni entre la Generalitat i Adif —el gestor d’infraestructures ferroviàries— per fer arribar l’ample europeu a la terminal de Vilamalla.

El cofinançament de les actuacions previstes fins al 2025 anirà a càrrec del Ministeri de Transports i el Govern. Suposarà una inversió de 13,79 milions d’euros. En el conveni s’hi plasma el disseny de la intervenció, el finançament i l’execució de les obres de remodelació i ampliació de la terminal de Vilamalla per fer-hi arribar l’ample europeu. Aquesta adaptació significa posar-hi vies ferroviàries d’ample ibèric i internacional. Així, es facilitarà la gestió de les mercaderies entre camió i ferrocarril.

LA SOLUCIÓ TÈCNICA. El projecte, dissenyat inicialment entre Adif i la Generalitat, permetrà adaptar la platja de vies en ample europeu perquè pugui acollir trens de fins a 750 metres. Per fer-ho, s’han dividit les actuacions en dos àmbits. La Generalitat redactarà el projecte constructiu per implementar l’ample europeu a l’estació i un altre per adequar l’ample europeu a la terminal de mercaderies.

En concret, el projecte preveu l’ampliació de la via 4 i l’execució d’una nova via (6) a l’estació, amb ample mixt —ibèric i europeu— per permetre l’expedició i recepció de trens de fins a 750 metres i l’operativa de trens de composició i partició amb destí i origen a Vilamalla.

D’altra banda, també s’adequarà la superestructura de les vies 1, 2 i 3 de l’estació a la nova configuració funcional que faci possible l’encaminament de trens amb origen i destí a Vilamalla per les línies 260 (Vilamalla-Figueres-Vilafant) i 270 (Bifurcació Aragó – Cervera de la Merenda). A més, s’implantarà l’ample mixt al ramal d’accés i a la terminal de càrrega de Vilamalla i del ramal d’accés a la nova configuració prevista a l’estació.

D’acord amb el conveni de col·laboració i com a qüestió prevista, Adif ja esta redactant el projecte constructiu per adequar les instal·lacions de seguretat a l’estació.

MERCADERIES PER FERROCARRIL. La terminal de Vilamalla, situada al costat del Logis Empordà, es va construir l’any 1986. Actualment, la gestionen l’empresa pública Cimalsa i l’Autoritat Portuària de Barcelona (a través de la societat Terminal Intermodal de l’Empordà). Els termes municipals del polígon industrial són Vilamalla i també el Far d’Empordà. En aquests terrenys s’hi ha erigit la nau del gegant de la distribució Amazon. Això i l’adaptació europea de la terminal ferroviària haurien de convertir l’Alt Empordà en un punt clau de la logística. Sembla que es comença a posar fil a l’agulla.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li