La variant de Vilafant preveu un pont de 120 metres i un talĂşs sobre el riu Manol

0
1067

El passat 15 de juny, la Diputació va aprovar tirar endavant l’anomenada variant de Vilafant, amb un pressupost de 3,2 milions d’euros


Polèmica per un projecte de la Diputació de Girona, que hauria de solucionar, entre d’altres qüestions, les inundacions a la carretera que uneix Vilafant amb Borrassà, la GIP-5129. El passat 15 de juny, l’ens provincial va aprovar tirar endavant l’anomenada variant de Vilafant, amb un pressupost de 3,2 milions d’euros. El projecte, però, no agrada a propietaris, veïns, ni tampoc a les entitats ecologistes. Per això s’han presentat al·legacions.

El portaveu de les propietàries i veïns agrupats sota el col·lectiu «No a la variant de Vilafant», Jordi Puig, ha demanat l’aturada del projecte i «replantejar-ne la necessitat i idoneïtat». Puig va explicar la setmana passada que han presentat un recurs de reposició a la Diputació centrant l’al·legació en un projecte que «ha omès l’avaluació ambiental, els estudis d’impacte paisatgístic, el planejament superior i els informes de diversos organismes, com ara l’Agència Catalana de l’Aigua». La variant preveu creuar el Manol amb un pont de 120 metres de longitud i 10 metres d’alçada i segons els opositors, «el projecte afecta el bosc de ribera i la dinàmica del riu».

SUPORTS. Diverses entitats ecologistes fan costat als afectats, entre aquestes hi ha Amics del Manol, Naturalistes de Girona i IAEDEN, que també han presentat al·legacions. El portaveu d’aquestes dues associacions, Raúl Domínguez, creu que «els casos de les variants de Vilafant i de Siurana no són més que dos exemples d’una forma de funcionar de la Diputació de Girona que es basa en ampliar i fer noves carreteres basades en estudis i informes que no s’ajusten a la realitat». Afegeix que «l’únic que busquen és continuar amb un model desenvolupista i de foment del transport privat mentre que la Llei del Canvi Climàtic de Catalunya marca tot el contrari». Els Amics del Manol diuen que «no és admissible trinxar ni un pam més del municipi» i aposten per mirar cap al futur amb propostes «més eficients i col·lectives».

Per la seva banda, el naturalista i ornitòleg Jordi Sargatal, també defensa la biodiversitat del riu Manol, «especialment en un tram on hi ha llúdriga i el bosc de ribera està molt ben constituït». Sargatal remarca «la necessitat de ser sensibles al paisatge i a la biodiversitat davant d’aquestes noves infraestructures».

Els propietaris i veïns de la zona afectada, assistits per l’advocat Eduard de Ribot, alerten també que la variant tindrà impactes diversos. Es refereixen no només a l’entorn natural^, sinó també a les activitats agrícoles i a dues finques catalogades —el Molí i Can Puig Massanet. En aquest darrer cas, també mostren preocupació per l’Alzina monumental de Can Massanet.

L’AJUNTAMENT. L’alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys, ha deixat clar que el consistori no ha fet el projecte i que aquesta és una via de la Diputació. Tot i això, afegeix: «Nosaltres sempre hem insistit perquè s’arreglés la carretera, que no està acabada, només hi ha fet el tros de Borrassà». En aquest sentit, l’alcaldessa insisteix: «El que volem és que resolguin aquest punt negre del pas del Manol i que acabin d’arreglar la carretera amb totes les mesures de seguretat, volem que eliminin aquest passallís que a la mínima que plou és un perill pels vehicles que circulen. Això sí, volem que l’obra es faci bé». L’alcaldessa aposta per una tramitació correcta amb totes les mesures ambientals necessàries.

L’OBRA. La nova variant elimina dues corbes pronunciades actuals i quan s’arriba al Manol preveu el pont, que tindria una amplada de 9,30 m i que necessitaria un talús de fins a 6 m d’alçada. La resta de carretera passaria d’una amplada de 5 metres a 8. Després, la via sortiria a l’N-260, on ara hi ha la corba procedent d’Avinyonet, i allà s’hi faria una rotonda per regular el trànsit.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li