La variant de Vilafant preveu un pont de 120 metres i un talĂșs sobre el riu Manol

0
1464

El passat 15 de juny, la Diputació va aprovar tirar endavant l’anomenada variant de Vilafant, amb un pressupost de 3,2 milions d’euros


PolĂšmica per un projecte de la DiputaciĂł de Girona, que hauria de solucionar, entre d’altres qĂŒestions, les inundacions a la carretera que uneix Vilafant amb BorrassĂ , la GIP-5129. El passat 15 de juny, l’ens provincial va aprovar tirar endavant l’anomenada variant de Vilafant, amb un pressupost de 3,2 milions d’euros. El projecte, perĂČ, no agrada a propietaris, veĂŻns, ni tampoc a les entitats ecologistes. Per aixĂČ s’han presentat al·legacions.

El portaveu de les propietĂ ries i veĂŻns agrupats sota el col·lectiu «No a la variant de Vilafant», Jordi Puig, ha demanat l’aturada del projecte i «replantejar-ne la necessitat i idoneĂŻtat». Puig va explicar la setmana passada que han presentat un recurs de reposiciĂł a la DiputaciĂł centrant l’al·legaciĂł en un projecte que «ha omĂšs l’avaluaciĂł ambiental, els estudis d’impacte paisatgĂ­stic, el planejament superior i els informes de diversos organismes, com ara l’AgĂšncia Catalana de l’Aigua». La variant preveu creuar el Manol amb un pont de 120 metres de longitud i 10 metres d’alçada i segons els opositors, «el projecte afecta el bosc de ribera i la dinĂ mica del riu».

SUPORTS. Diverses entitats ecologistes fan costat als afectats, entre aquestes hi ha Amics del Manol, Naturalistes de Girona i IAEDEN, que tambĂ© han presentat al·legacions. El portaveu d’aquestes dues associacions, RaĂșl DomĂ­nguez, creu que «els casos de les variants de Vilafant i de Siurana no sĂłn mĂ©s que dos exemples d’una forma de funcionar de la DiputaciĂł de Girona que es basa en ampliar i fer noves carreteres basades en estudis i informes que no s’ajusten a la realitat». Afegeix que «l’Ășnic que busquen Ă©s continuar amb un model desenvolupista i de foment del transport privat mentre que la Llei del Canvi ClimĂ tic de Catalunya marca tot el contrari». Els Amics del Manol diuen que «no Ă©s admissible trinxar ni un pam mĂ©s del municipi» i aposten per mirar cap al futur amb propostes «mĂ©s eficients i col·lectives».

Per la seva banda, el naturalista i ornitĂČleg Jordi Sargatal, tambĂ© defensa la biodiversitat del riu Manol, «especialment en un tram on hi ha llĂșdriga i el bosc de ribera estĂ  molt ben constituĂŻt». Sargatal remarca «la necessitat de ser sensibles al paisatge i a la biodiversitat davant d’aquestes noves infraestructures».

Els propietaris i veĂŻns de la zona afectada, assistits per l’advocat Eduard de Ribot, alerten tambĂ© que la variant tindrĂ  impactes diversos. Es refereixen no nomĂ©s a l’entorn natural^, sinĂł tambĂ© a les activitats agrĂ­coles i a dues finques catalogades —el MolĂ­ i Can Puig Massanet. En aquest darrer cas, tambĂ© mostren preocupaciĂł per l’Alzina monumental de Can Massanet.

L’AJUNTAMENT. L’alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys, ha deixat clar que el consistori no ha fet el projecte i que aquesta Ă©s una via de la DiputaciĂł. Tot i aixĂČ, afegeix: «Nosaltres sempre hem insistit perquĂš s’arreglĂ©s la carretera, que no estĂ  acabada, nomĂ©s hi ha fet el tros de Borrassà». En aquest sentit, l’alcaldessa insisteix: «El que volem Ă©s que resolguin aquest punt negre del pas del Manol i que acabin d’arreglar la carretera amb totes les mesures de seguretat, volem que eliminin aquest passallĂ­s que a la mĂ­nima que plou Ă©s un perill pels vehicles que circulen. AixĂČ sĂ­, volem que l’obra es faci bé». L’alcaldessa aposta per una tramitaciĂł correcta amb totes les mesures ambientals necessĂ ries.

L’OBRA. La nova variant elimina dues corbes pronunciades actuals i quan s’arriba al Manol preveu el pont, que tindria una amplada de 9,30 m i que necessitaria un talĂșs de fins a 6 m d’alçada. La resta de carretera passaria d’una amplada de 5 metres a 8. DesprĂ©s, la via sortiria a l’N-260, on ara hi ha la corba procedent d’Avinyonet, i allĂ  s’hi faria una rotonda per regular el trĂ nsit.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li