La desestacionalitzaciĂł

0
1760

Estem en plena temporada turística i tot fa indicar que les xifres seran molt bones. De maig a setembre hi haurà turisme suficient per considerar que la del 2022 serà una gran temporada turística. Les corves venen a partir de l’octubre. Esperem que no siguin molt tancades.

Els carrers de Figueres són molt plens de turistes cada dia de la setmana durant aquests mesos de temporada alta. S’ha acabat allò de que la ciutat només s’omplia de turistes quan plovia. Això és fruit d’una estratègia turística ben feta. Després d’omplir la ciutat de visitants, el segon gran repte que té la ciutat, turísticament parlant, és l’aprofitament comercial de tot aquest flux de gent. Poques ciutats comercials tenen aquest recurs diferencial que és el visitant cultural o el visitant de costa que pot fer shopping a la ciutat. Un tret diferencial que ha de reforçar, encara més, la capitalitat comercial de Figueres. Sembla que també en aquest sentit serà un bon any. Més enllà dels francesos, el volum de compradors estrangers s’ha incrementat enguany i el repte no només és consolidar-ho sinó ampliar-ho. El comprador que està de vacances és un gran recurs per la fortalesa del nostre comerç que moltes altres ciutats no tenen.

Fa anys que tothom comenta que el gran repte del turisme és la desestacionalització. Però aquest concepte és impossible en moltes destinacions. Hi ha molts municipis o destinacions que esdeven «turístics» només durant la temporada d’estiu. És a dir, només disposen de tots els serveis turístics (hotels, restaurants, serveis turístics, esportius, etc.) quan el volum de turistes és suficientment gran. Fora de temporada, només disposen d’una part d’aquests serveis i només solen tenir gent els caps de setmana o per Setmana Santa o Nadal. Disposen de pocs serveis i només tenen gent en períodes curts. Així és difícil desestacionalitzar. És el peix que es mossega la cua. Per molt que s’intenti, el potencial turístic només es pot desenvolupar quan molta gent fa vacances, en temporada d’estiu.

Una altra cosa són les ciutats. Com podem veure a Barcelona, Nova York, Roma, però també a Girona, Tarragona o Figueres. Les ciutats disposen de prou massa crítica per tenir oberts tots els serveis oberts durant l’any i no depenen exclusivament d’un volum de turistes important per mantenir l’oferta turística.

El fet de ser capital de serveis, disposar d’una oferta cultural, gastronòmica i comercial potent i tenir un volum de població important garanteix els mínims per tenir tota l’oferta oberta durant tot l’any. És en aquest context que es pot produir la desestacionalització. Per tant, la desestacionalització, si es produeix, serà, sobretot, un fenomen urbà. En aquest camp, Figueres té molt terreny per recórrer. Primer, en el període setembre-octubre i, després, durant les festes de Nadal.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li