Imagino com connectar patrimoni i educació

0
1871

Fa uns dies vaig sentir la frase (amb relació a la necessitat de conservar el patrimoni) «…I només protegim el que coneixem». Personalment, penso que és força encertada, ja que allò que no coneixem, allò que no valorem, allò que no estimem, difícilment farem res per conservar-ho. Això em va fer pensar en la comarca i la riquesa patrimonial que té i d’aquí em va portar a imaginar un projecte innovador i que a la vegada pugui ser d’utilitat per la comarca. Vaig pensar i imaginar que una possible solució seria un projecte educatiu de comarca que combini processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en el qual els usuaris (l’alumnat, però també en col·laboració amb altres entitats i possibles participants ) es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn de la població amb l’objectiu de millorar-lo. Centrada en la metodologia de l’aprenentatge servei, aquest podria ser un molt bon projecte cultural i educatiu amb utilitat social. Funcionant així com a espai educatiu d’acció i creació cultural per convertir l’alumnat de la comarca en l’epicentre de la divulgació i conservació patrimonial.

Imagino un espai itinerant i que això ens permeti arribar a qualsevol de les 68 poblacions i construir una aula de treball amb les condicions tècniques necessàries per a l’estudi d’una peça i/o patrimoni local. Creant així un context que permet, al mateix temps, proporcionar aprenentatges i continguts, així com deixar un rastre emocional i vivencial: una petjada per a totes aquelles persones que hi han participat i/o hi hagin fet visita. Així, a través d’aquest mòdul mòbil, es poden reivindicar els espais històrics i patrimonials existents a l’Alt Empordà utilitzant l’art, l’arqueologia, la memòria històrica i l’educació com a mitjà per poder revelar el seu valor com a espai de construcció de teixit social i el reconeixement dels patrimonis portadors de la història.

Imagino tres eixos d’actuació clau que esdevenen factors de valor al projecte: en primer lloc, la participació ciutadana amb projectes per estimular la participació dels pobles i l’entorn immediat amb l’objectiu d’afavorir el compromís cívic i la millora de la qualitat de vida dels seus habitants, a través dels mitjans de comunicació, activitats culturals, processos participatius… En segon lloc, la necessitat de fomentar l’intercanvi generacional i cultural i apropar col·lectius de diferents edats i cultures amb la finalitat de facilitar el coneixement mutu i l’intercanvi de coneixements, sabers i habilitats. I, en tercer lloc, el patrimoni i cultura, i poder impulsar així la conservació i restauració del patrimoni cultural i la recuperació i difusió de la història local.

Un projecte així té per finalitat consolidar i difondre la funció educativa dels espais patrimonials de la comarca en la seva tasca de compartir i cocrear propostes d’apropament als principals reptes de la nostra societat a través del patrimoni que allotgen. Busca desenvolupar càpsules patrimonials, creades de forma participada, entre la comunitat i els organitzadors, per visibilitzar el patrimoni i resignificar-lo com a clau de transformació social i de canvi per un futur més equitatiu i sostenible, on les persones guanyin en qualitat de vida gràcies al coneixement del seu passat i la millor comprensió del seu present. L’objectiu, doncs, no és resoldre un problema concret sinó dotar d’eines d’anàlisi i reflexió als usuaris del projecte per generar una experiència significativa a tots aquells que hi participin.

Aquest és per mi —i així ho imagino— un projecte que permet establir una relació circular entre l’aprenentatge i el servei. La proposta contribueix a crear una nova realitat que intensifica els efectes de cadascun d’aquests aspectes per separat. L’aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dona sentit a l’aprenentatge, perquè allò que s’aprèn es pot transferir a la realitat en forma d’acció. En aquest projecte tothom hi guanya: el públic destinatari del projecte format per l’alumnat amb la intervenció de gent gran i/o institucions locals (culturals, institucionals, etc.) amb un procés d’aprenentatge i gaudi. Els seus resultats tenen com a beneficiari un segon perfil de públic més ampli: ciutadania local, turisme local, escoles, famílies, etc., és a dir totes aquelles persones que podran gaudir dels resultats. Comencem?

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li