Francesc Poch: «Tenim una xarxa de tallers amb altes capacitats per encarar el futur tecnològic»

0
935

Soci fundador i director general de Grup Eina, empresa amb seu a Figueres. En aquesta entrevista explica la importància de l’activitat que desenvolupa la firma dins el sector de l’automòbil. També desgrana la tendència del sector, les mancances i el futur d’aquest


L’empresa treballa la innovació, la competitivitat i l’eficiència del sector de l’automoció. Què s’hi desenvolupa a la seu de Figueres?
Des de Grup Eina ens esforcem a ser útils al sector de taller reparador multimarca i busquem i creem les eines necessàries per fer competitius els tallers que les utilitzen. Som una empresa jove i dinàmica que desenvolupa tot el necessari en matèria tècnica i de màrqueting perquè els tallers puguin oferir el millor servei als seus clients. A la nostra seu de Figueres tenim centrada la creació de la formació presencial, amb la preparació de vehicles equipats i preparats amb avaries reals, per facilitar als mecànics professionals la comprensió de les últimes tecnologies i la seva reparació, el nostre servei de call center per ajudar els tallers en diagnosis complexes o en necessitat d’informació tècnica per treballar, la creació i manteniment de la nostra base de dades amb més d’un milió d’avaries registrades i solucionades i que posem a disposició dels tallers mitjançant un software de la nostra creació. També disposem del nostre equip d’enginyers electrònics per donar suport al nostre departament de reparació d’unitats electròniques i de control dels vehicles, un espai de formació per carrossers equipat amb totes les eines d’última generació per a ser aplicades en les nostres formacions, el nostre departament comercial i de màrqueting que dona suport estratègic als tallers i els ajuda a evolucionar en les xarxes socials i en l’entorn web, tota la part administrativa de l’empresa i de gestió de sistemes i comunicacions, i un espai de nova creació que és un plató de TV per a les noves formacions en directe, que comencem a emetre aquest mes d’octubre.

Com ha evolucionat l’empresa des de la seva fundació el 2003?
Uf! Ha sigut tan intens i amb un ritme tan frenètic que costa posar a lloc totes les imatges, experiències, encerts i decepcions que hi ha hagut durant aquests divuit anys. Ara podríem dir que estem a la majoria d’edat, que som joves i amb molta energia, que tenim una maduresa limitada i que tenim moltes ganes de continuar evolucionant. El 2003 tot eren il·lusions i motivacions. Hem d’entendre que Grup Eina la vam formar dues persones, en José Antonio Pérez Cazorla i jo mateix l’any 2002 i vam començar a assentar les bases per al 2004 en tancar un acord de col·laboració amb el Grup AD en l’àmbit estatal. En aquest moment formàvem part de Grup Eina quatre persones, fins avui, que comptem amb més de 140 col·laboradors situats en diferents països on tenim filials. Tot el que hem fet no hagués estat possible sense el gran equip de persones i col·laboradors que hem tingut i tenim durant aquest viatge. Són gent fidel i han confiat en un projecte basat en la innovació i amb un ADN de ser útils als clients. Com diu Richard Branson, «els clients no són el primer. Si cuides dels teus empleats, ells cuidaran dels teus clients», i això hem fet: cuidar, protegir i agrair a totes les persones que estan a l’empresa la seva dedicació i esforç constant a superar-se i avançar per donar el màxim per als nostres clients i el nostre sector. Cal pensar que el 2017, per millorar la nostra presència a Europa, incorporem nou capital a l’empresa de la mà de dues empreses de distribució de peces de recanvis del sector com són AD-Parts, líders a tota la península Ibèrica i amb seu a Riudellots de la Selva, el Grup PHE, líder en la distribució a mercats com França, Itàlia, Holanda i Bèlgica i amb seu a París. Aquest nou moviment ens aporta unes estructures internes més professionals i una visió dels mercats més acurada per poder prendre les decisions de futur de l’empresa. Aquest 2021, crec modestament que som un referent en el nostre sector i que hem col·laborat en millorar la competitivitat tècnica dels tallers mecànics, i d’això tots ens podem sentir orgullosos.

Quin és l’assessorament que es fa pels tallers?
Intentem ser molt proactius i assertius, empatitzar amb els mecànics i visualitzar les necessitats que tenen en cada moment. El nostre servei d’assessorament és un servei tècnic per ajudar a la reparació i diagnosi de les avaries dels vehicles que entren en els tallers. El professional del taller multimarca es forma constantment, són persones implicades i amants del seu sector, i que moltes vegades fan de la seva afició o passió el seu ofici. Per tant, intenten preparar-se constantment en un món en què les tecnologies i l’electrònica ha revolucionat el seu sector, com molts altres, però que també es veu afectat per la seguretat, la contaminació i la responsabilitat de sostenibilitat. Tot això fa que el món dels tallers i dels mecànics evolucioni de tal manera que a vegades és impossible seguir el ritme evolutiu… Abans de saber com funciona realment una cosa, moltes vegades ja ha evolucionat en dues o tres actualitzacions. És aquí on entra el nostre call center, ajudant i intentant fer comprensible aquesta tecnologia i aportant la documentació necessària per a la reparació de l’avaria.

Quines són les demandes principals?
Tenim diferents percentatges i fisonomies de demandes depenent del país on operem: a Espanya, per exemple, la podem situar en un 60% de sol·licituds de documentació tècnica per arribar a una diagnosi del problema o per agilitzar el desmuntatge o col·locació d’algun component o part del vehicle, i un 40% de sol·licituds d’assistència directa a la diagnosi complexa. En aquest 40% és on realment intentem ajudar al professional a situar l’avaria del vehicle i als passos que s’ha de fer per reparar-lo. Aquests percentatges varien segons el país i la capacitat que ha tingut el sector del taller en formar-se, i aquí podem dir que el nostre és un estat amb uns mecànics de molta qualitat, que s’han preocupat per formar-se i avançar i que volen encarar l’allau de novetats i tecnologia constant. A vegades pensem que els països del nord són millors, però us puc ben assegurar que no tenim res a envejar, ans al contrari, i que tenim una xarxa de tallers amb unes altes capacitats per encarar el futur tecnològic.

Per què es va escollir la ciutat per instal·lar una branca de la firma?
A vegades tot és més simple que una gran reflexió o pensament, i si tal com us dic, ens remuntem a finals dels noranta i principis del 2000, veiem dues persones emprenedores i amb moltes ganes d’ajudar el sector que estimen i en què treballen i que hi ha una raó de situació familiar. Soc nascut a Roses i soc de l’Empordà de tota la vida, i el meu soci és de la zona de Barcelona: decidim començar en els dos entorns que coneixem i vivim per distribuir l’empresa en dues seus, una més d’enginyeria informàtica, que la situem a Badalona, per proximitat a universitats i a nous talents tecnològics i des d’on treballem i desenvolupem totes les nostres eines digitals, i l’altre, un entorn més tècnic, basat en l’experiència i en les persones on desenvolupem la preparació dels cotxes de formació i el call center. En el nostre cervell ja teníem unes fites fitxades i això ens donava espai per créixer i desenvolupar-nos als dos socis i aprofitar els beneficis que ens aporten cada una de les primeres dues ubicacions de l’empresa.

A quins països treballa el grup?
Actualment tenim la seu central a Figueres, una seu tecnològica a Badalona i filials a Portugal, Irlanda i Bèlgica. Treballem per tretze països (Espanya, Portugal, França, Bèlgica, Holanda, Romania, Hongria, Irlanda, Regne Unit, Marroc, Algèria, Panamà i Costa Rica) i estem en negociacions i en prospeccions en altres països, per un futur a curt termini.

Cap on va l’automoció i les innovacions tecnològiques d’aquest sector?
Les actuals i futures innovacions segueixen dues línies molt clares, la seguretat en la conducció i la protecció del medi ambient. Dins d’aquestes dues grans línies de treball es posen en marxa, en cada una d’elles, tendències que pensem que seran una realitat en les pròximes dècades. Pel que fa a la seguretat, tot el que suposa ja l’abans dels sistemes ADAS, els vehicles connectats o «Internet de les coses», els vehicles autònoms, etc… I pel que fa a la protecció del medi ambient, trobem ja els motors downsizing, la reducció progressiva de consum de combustible, la reducció d’emissions contaminants obligatòria imposada als fabricants en la normativa Euro VI actual i Euro VII pel 2025, l’electrificació del parc mòbil, noves solucions com la pila d’hidrogen i els nous materials de fabricació dels components i carrosseria del vehicle, i els nous conceptes de mobilitat amb els vehicles compartits o carsharing.

Com està afectant la temuda crisi del microxip?
A la nostra empresa concretament no l’afecta. Afecta els fabricants de components electrònics i als fabricants d’automòbils. Nosaltres amb aquest tema, el que passa si hi ha carència de fabricació de vehicles és que no augmenten les vendes de cotxes nous. Avui a Espanya estem al voltant dels tretze anys de mitjana, i això fa que els vehicles augmentin les visites als tallers mecànics i per extensió, s’utilitzin més els nostres serveis. En canvi allà, on afecta és als recanvis dels vehicles, per la reducció d’estocs i de les importacions i per extensió, als nostres socis i clients.

Foto: ÀNGEL REYNAL

Com és d’important que a la ciutat hi hagi oferta formativa relacionada amb el seu sector? N’hi hauria d’haver més?
Pregunta important… Per a nosaltres i pel nostre sector és importantíssim tenir nous professionals ben formats i motivats. Estem en una piràmide invertida del que ha de ser els esforços en formació i la projecció del nou alumnat al mercat laboral. Tenim més universitaris que alumnes amb formació professional de grau superior. Fa anys que tenim una carència incomprensible de bons professionals de tots els sectors. Com a pares volem el millor pels nostres fills i filles, i a la nostra generació dels seixanta se’ns va «programar» per treballar i buscar una feina estable per poder mantenir una família. Això feia que la diversitat d’oficis fos gran i valorable per a cada noi o noia a l’entrada al món laboral. Fusters, pintors, mecànics, electricistes, botiguers, modistes, cambrers, repartidors, flequers, etc. Oficis que actualment costa que les noves generacions es plantegin i als que nosaltres com a pares donem l’esquena i incentivem a potenciar les carreres universitàries. Això, el País Basc ho han entès bé i fa molts anys que la seva piràmide de formació parteix d’una sòlida formació professional de qualitat, i després, grans valors universitaris. Per tant, estic totalment convençut que és imprescindible aquesta oferta formativa de qualitat en qualsevol lloc del nostre petit país i de tot l’estat espanyol, i encara més, nosaltres com a empresa fa més de 15 anys —per ser exactes, des de febrer del 2005— que invertint una gran quantitat de recursos propis en entregar materials de màxima qualitat a tots els instituts de formació professional de grau mitjà i superior d’automoció, mitjançant acords amb les conselleries d’educació de tot l’estat, per intentar suplir el salt tecnològic que suporten els nois i les noies quan surten de la formació professional al mercat laboral. Aquest programa, Eina-AD, actualment està disponible per l’IES Narcís Monturiol, aquí a Figueres, i ajuda als professors a tenir materials didàctics de les últimes tecnologies aplicables a l’aula, i als alumnes els ofereix un nou concepte de materials d’estudi. Per tant, i com totes les coses importants, es necessita l’aportació i l’ajuda de tots els actors implicats: empreses privades, institucions públiques, dedicació i esforç del sector educatiu, implicació dels pares i motivació de l’alumnat.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li