El sector pesquer diu «prou»

0
740

La flota d’embarcacions d’arrossegament va convocar una vaga per les noves normatives europees


«Deixeu-nos treballar», així de clar es dirigia el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors i Patró major de la Confraria de Pescadors de Roses, Antoni Abad, a les noves polítiques pesqueres imposades per Brussel·les. La problemàtica ve marcada perquè Europa exigeix la reducció del 40% de les captures d’arrossegament en només cinc anys, és a dir, fins al 2025. És per això que divendres de la setmana passada, tota la flota pesquera d’arrossegament del Mediterrani, és a dir, 227 barques, va aturar el motor de les seves embarcacions i l’activitat pesquera per denunciar la situació.

FRONT COMÚ. La protesta va comptar amb el total suport del Govern de la Generalitat de Catalunya, en la trobada prèvia a la jornada de vaga que es va fer al port de Roses, la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, va deixar clar que calia fer un «crit d’alerta perquè la flota està en situació d’emergència». En aquest sentit, destacava la situació complicada de les barques d’arrossegament, ja que la implementació d’aquestes mesures podria suposar que «una de cada dues embarcacions es perdran». El 70% de les barques d’arrossegament del litoral són de Catalunya i València, és per això que tant el govern de Catalunya com el valencià s’han aliat amb el sector pesquer.

EL REGLAMENT EUROPEU. El sector pesquer està més unit que mai per batallar contra les mesures del Pla Multianual de Pesca Demersal de la Unió Europea. Des del sector sempre han estat a favor d’implementar lleis de protecció del recurs, com ara les vedes biològiques o la reducció d’horaris, entre moltes altres mesures proposades, però amb les lleis europees el sector perdria encara més jornades de pesca. Per posar un exemple, aquest any 2021 es preveuen 163 jornades d’activitat, quan l’any 2020 van haver-n’hi 174 i el 2019, 192. Aquesta baixada de l’activitat pot fer «trontollar la viabilitat socioeconòmica del sector i la seva continuïtat», destacava Abad. Recordem que només al port de Roses s’ha perdut la meitat de la flota d’embarcacions d’arrossegament, passant de 40 a 22.

La problemàtica és que des d’Europa es demana que s’apliquin aquestes mesures durant el 2020-2025, deixant només tres anys i pocs mesos de marge per adaptar-s’hi, i tant el sector pesquer com la Generalitat de Catalunya el que reclamen és que l’objectiu marcat sigui pel 2030 i no el 2025. Segons fonts de Govern, aplicar aquesta norma comunitària podria arribar a suposar perdre el 50% de la flota. En aquest sentit, el director general de Pesca i Afers Marítims, Sergi Tudela, destacava que «és impossible aconseguir aquests objectius sense que afecti el sector pesquer català».

El govern de l’Ajuntament de Roses i tots els partits polítics de la població van donar suport al sector.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li