El Midcat és qüestió de diplomàcia europea?

0
862

La infraestructura que hauria d’unir l’Europa central amb Portugal, passant per Espanya i França, ha estat defensada recentment pel canceller alemany, Olaf Scholz, i això ha creat esperances en alguns sectors del país


El projecte de gasoducte transfronterer torna a les planes d’actualitat. La infraestructura que hauria d’unir l’Europa central amb Portugal, passant per Espanya i França, ha estat defensada recentment pel canceller alemany, Olaf Scholz, i això ha creat esperances en alguns sectors del país.

Aquestes bones notícies per alguns no ho són tant per altres, els detractors del projecte, entre els quals hi ha els ecologistes. Una peça clau de tot plegat és la voluntat francesa, però el govern d’Emmanuel Macron ja s’ha encarregat de refredar la qüestió. Molts, però, veuen clau l’opinió d’Alemanya i per això confien a desencallar el tema a base de diplomàcia dins la Unió Europea.

La conjuntura geopolítica a Europa, amb la crisi amb Ucraïna i Rússia i els problemes energètics, poden ser els motius per ressuscitar el projecte del gasoducte. Per això, el canceller alemany es va referir a la necessitat de la infraestructura tot i que no citava explícitament el Midcat.

La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, va assegurar que Enagás, l’empresa promotora del projecte d’interconnexió gasística MidCat, calcula que la part d’infraestructura a la «frontera sud» podria estar «operativa» d’aquí a uns «vuit o nou mesos». Ara bé, Ribera també remarcava que és «clau» el suport del govern francès al MidCat.

ENCALLAT DES DEL 2019. El megaprojecte d’interconnexió gasística entre Espanya i França impulsat per l’empresa espanyola Enagás i la francesa Teréga està valorat en més de 3.000 milions d’euros. El pla inicial contemplava la construcció d’un nou gasoducte de 227 kilòmetres anomenat STEP (South Transit East Pyrenees, en les seves sigles en anglès) que connectaria els dos estats a través de Catalunya. En concret, el conducte aniria des d’Hostalric fins a Barbaira, passant per Figueres i el Portús, a més d’una estació de compressió a Martorell i una altra a la banda francesa. El Midcat va quedar paralitzat el 2019 quan va perdre el suport dels reguladors francès i espanyol i, en conseqüència, Brussel·les va deixar de finançar els plans d’Enagás. Els reguladors consideraven que el mercat no havia mostrat «interès comercial» per aquesta proposta d’interconnexió.

Des del govern català, tot i els matisos dins el mateix executiu, se celebra l’opinió d’Alemanya mentre la patronal Foment del Treball aposta per treballar-hi en ferm. Tot i això, França creu que el Midcat no respon a la crisi energètica actual i que tardaria temps encara a estar operatiu. Un altre element a tenir present és l’aposta francesa per anar abandonant els combustibles fòssils. D’altra banda, els ecologistes creuen que l’impacte territorial seria molt alt i sense la seguretat que França continués amb el projecte.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li