
El Parc del MontgrÃ, les Illes Medes i el Baix Ter està situat al lÃmit de l’Alt i el Baix EmpordÃ
Â
El Josep Pla va escriure que «els lÃmits de l’Empordà són conjecturals, com sol succeir en totes les coses de la vida. Ara, els qui en som sà que tenim una certa idea dels lÃmits de la nostra comarca». Per ell, el lÃmit pel sud eren la muntanya de les Gavarres i pel nord la serra de Rodes. Avui, territorialment parlant, ens trobem en un territori molt més ampli que va des de Portbou fins a Sant Feliu de GuÃxols. El mateix Pla escrivia que «la comarca de l’Empordà no s’havia dividit mai fins a l’època moderna, o relativament moderna. D’Empordà només n’hi ha un». A efectes administratius, però, aquest espai està integrat per dues comarques: l’Alt i el Baix Empordà .
Ara bé, ja fa temps que tot i existir aquestes dues comarques, el nom d’Empordà va unit a iniciatives conjuntes en l’à mbit turÃstic, cultural, gastronòmic, comercial i mediambiental. Un exemple ben clar d’aquest darrer vessant és el Parc Natural del MontgrÃ, les Illes Medes i el Baix Ter, que es va crear amb una llei del Parlament de Catalunya, datada del 28 de maig del 2010. Enguany, per tant, se celebra el desè aniversari d’aquest espai natural «transfronterer», ja que està situat en el lÃmit de les dues comarques i tot i que majorità riament abasta diversos termes del Baix Empordà , també preserva unes quantes hectà rees de l’Escala, municipi de l’Alt Empordà .
Va ser creat durant la crisi econòmica i arriba al seu desè aniversari en plena crisi sanità ria, circumstà ncia que ha obligat els seus responsables a ajornar alguns dels actes previstos per a la celebració de l’efemèride. Tot i això, és considerat un parc únic per la seva diversitat, ja que al llarg de les seves 8.192,19 hectà rees totals de superfÃcie, 2.037 de les quals són marines, inclou dues reserves naturals parcials, una de marina de les illes Medes i una de terrestre al Baix Ter, una reserva natura integral a la zona emergida de les illes Medes i un à mbit de protecció d’espais agraris a la zona dels arrossars. En concret, abasta els termes municipals de Torroella de MontgrÃ, Pals, Bellcaire d’Empordà , Palau-sator, Ullà , Fontanilles, Gualta i l’Escala.
Des del Parc recorden que «celebrem l’aniversari estrenant canal de YouTube amb un vÃdeo que recull el testimoni de la gent del territori. Després d’aquests deu anys som un Parc amb tants paisatges i hà bitats diferents que costa triar-ne només un. Per això hem preguntat a diferents persones que coneixen bé el territori quin és el seu racó favorit. El vÃdeo pretén ser una mostra del treball amb la gent de la zona». Entre les iniciatives que es volen consolidar coincidint amb l’efemèride, el seu director, Ramon Altura, ha destacat «arribar a la quarantena d’empreses –actualment n’hi ha 28- que treballen a la zona amb criteris de qualitat, sostenibilitat i conservació. Ampliar el nombre de rutes que es poden recórrer per la zona, incrementant les 38 que hi ha actualment. Una d’aquestes és la de l’antic camà d’Empúries, tot i que les més visitades són les rutes costaneres i la del castell del MontgrÃ. Finalment, volem millor la connectivitat amb els parcs naturals més propers, és a dir, enllaçar les rutes de manera que des del Montgrà es pugui anar fins al Parc dels Aiguamolls de l’Empordà i després al del cap de Creus».
ELS ESPAIS FRONTERERS. La zona fronterera del Parc que toquen amb l’Alt Empordà , a banda dels arrossars situats entre l’Escala i Bellcaire d’Empordà , són el massÃs del Montgrà i l’espai litoral que va de l’Estartit a cala Montgó. Pel que fa al MontgrÃ, es tracta de la gran formació calcà ria que fa de frontera natural entre el Baix i l’Alt Empordà . Té una extensió de 2.300 hectà rees i està format per tres muntanyes, totes lleugerament superiors als 300 metres d’alçà ria.
La petja humana al massÃs del Montgrà es remunta al paleolÃtic, com demostren els vestigis trobats en diverses cavitats existents. Posteriorment, pastors de totes les èpoques han deixat la seva empremta en refugis, tancats i cabanes de pedra seca, fins que l’edat mitjana hi va deixar les restes més destacables. Entre aquests, l’imponent castell de MontgrÃ, que es va començar a construir el 1294 per ordre de Jaume II, però que va quedar inacabat el 1301 per un enfrontament amb el comtat d’Empúries. D’altra banda, al segle XVIII es va fundar l’ermita de Santa Caterina, immortalitzada per l’escriptora escalenca Caterina Albert a la seva obra Solitud.
Pel que fa a l’arxipèlag de les illes Medes és avui en dia l’única reserva marina del paÃs. La part emergida està formada per set illots que representen els últims contraforts del massÃs del Montgrà en el seu camà cap al fons del mar. Aquest fons marÃ, compartit parcialment a la zona de Montgó, a tocar de l’Escala, és el que dona un valor excepcional a tota la zona i converteix les illes i la seva rodalia en un indret únic a la Mediterrà nia, molt apreciat pels submarinistes d’arreu del món. En aquest fons destaquen les poblacions d’algues, els herbeis de posidònia, els coralls, diverses espècies de peixos, els crancs i les estrelles de mar, entre altres. Des que van abandonar-lo els seus últims habitants el 1934, l’arxipèlag està deshabitat i des del 1983 rep una especial protecció mediambiental per part de la Generalitat. Aquesta iniciativa ha contribuït enormement a recuperar la riquesa del seu espectacular fons marÃ.Â
Leave a Reply