Carles Ferrer: ‘L’Alt EmpordĂ  i Figueres havien sigut pioneres pel que fa a l’activitat ciclista, ara s’ha perdut’

0
1050

Nascut a Figueres, Carles Ferrer és Comissari de la Federació Catalana de Ciclisme (FCC) i de la Reial Federació Espanyola de Ciclisme des del 1984. Des del 1998 forma part del Comitè Català d’Àrbitres i Cronometradors i delegat del comitè arbitral de Girona, i des del 2011 és també membre de la junta directiva de la FCC, representant la delegació de la Federació Catalana de Ciclisme a les comarques gironines


El ciclisme ha anat a l’alça aquest 2020, sens dubte. Ho veu així?
Sí, s’ha vist que quan hem pogut tenir una mica de llibertat i sortir a fer esport, un dels que ha anat més a l’alça és el ciclisme. Ja no només durant la pandèmia, sinó d’anys ençà hem vist que hi ha molta més gent que surt a la carretera i a la muntanya per fer ciclisme, i segurament la situació pandèmica encara ho ha augmentat més.

Quin paper hi hauria de jugar l’administració pública per millorar el món del ciclisme?
Hi ha molts temes a tocar amb l’administraciĂł, ara fa pocs dies va haver-hi aquell trĂ gic accident d’El Papiol i la veritat Ă©s que, tot i que s’estan fent campanyes, encara n’hi ha poques. La sensaciĂł que tenim Ă©s que cada vegada hi ha mĂ©s presència de bicicletes i cotxes que han de compartir l’espai i falta seguretat viĂ ria, encara hi ha molta feina a fer. Catalunya era una de les comunitats autònomes pioneres en l’aposta esportiva i movia molta gent, però sembla que els Ăşltims anys ha anat a la baixa. En l’àmbit ciclista, però, es fa molta activitat i hi ha moltes proves i curses, cicloturisme, oci amb bicicleta… Però Ă©s cert que mai Ă©s prou. A Girona hi ha activitat, però a l’Alt EmpordĂ  sĂ­ que s’ha perdut molta activitat ciclista federativa.

Sembla que queden pocs clubs. Què ho fa?
L’Alt Empordà i Figueres havien estat una de les zones amb més activitats en l’àmbit ciclista, al seu moment hi havia hagut entitats com el Club Ciclista Empordanès o l’Esport Ciclista Figueres, parlo de fa molts anys, però havia estat una zona puntera en ciclisme, i ara hem passat uns deus any que, al perdre les curses i proves més conegudes, ja no hi ha tant arrelament. Sembla que comencem a recuperar, aquest any estem recuperant el Club Ciclista Roses, que ja existia però no feien gaires activitats, ha entrat una junta nova i sembla que volen impulsar-ho de nou. A l’Alt Empordà hi ha bàsicament dues entitats que fan esdeveniments ciclistes: el Club Ciclista Vilajuïga i el Tramuntana Extrem de Maçanet de Cabrenys. Hem perdut la capital, Figueres, després de desaparèixer el cinturó de l’Empordà, i ja anteriorment la Volta a l’Empordà. Figueres havia sigut puntera en ciclisme de carrera i es feien moltes competicions, i ara ja no es fa res. La qüestió però tampoc ha de ser tenir molts i molts clubs, eh? La qüestió ha de ser reprendre activitats ciclistes. A les comarques gironines tenim al voltant d’uns 130-140 esdeveniments ciclistes, potser no caldria augmentar el nombre de proves, però sí repartir-les per tota la província.

Aquest any la situaciĂł ha complicat molt el calendari de competicions. Com ha estat la gestiĂł?
Podríem dir que s’han anul·lat el 70% de les proves que hi havia programades, vam començar la temporada com cada any, els mesos de gener-febrer, i de seguida va entrar la pandèmia. I aquí comarques gironines, fins el 18 de juliol, no vam tornar a començar amb una marxa cicloturística que es va fer a la Cerdanya i després vam intentar reubicar totes les proves que vam poder per fer el màxim d’activitat ciclista. És cert que durant la pandèmia i confinament es feien activitats individuals d’entrenament i preparació, però com a federació ens interessa oferir el màxim d’activitats possibles als nostres associats. Enguany haurem fet unes 25-30 proves.

Quanta gent hi ha federada a les comarques Gironines?
A la província, aquest any s’han fet 2.672 llicències i a Catalunya el total és de 17.2501. Cal destacar que l’any 2019 es van fer 2.438 llicències a les comarques gironines, per tant, hi ha un cert creixement.

Quin ha de ser el futur del ciclisme?
Continuar lluitant perquè hi hagi reconeixement. En el cas del ciclisme de carretera, hem de lluitar perquè pugui tenir una presència activa dins la societat, costa molt entrenar però és un esport que ho mereix i s’ha de tirar endavant. En el cas de la BTT, a Girona, la tenim molt implementada. És una de les demarcacions més punteres, juntament amb Barcelona i tenim molt de ciclisme i activitats vinculades a la BTT. En el cas del cicloturisme, també tenim moltes proves a Girona i ajuden a tirar la modalitat endavant. I llavors altres modalitats menors com el ciclocròs, enguany no s’ha pogut fer cap prova. És complicat organitzar esdeveniments perquè amb les restriccions municipals gairebé no podem moure’ns per Catalunya. I també m’agradaria destacar que estem treballant per impulsar més la modalitat del trial.

Quin és el dèficit del ciclisme?
L’únic dèficit que tenim a Girona són les instal·lacions. No tenim cap instal·lació específica per ciclisme i hem crescut amb escoles de ciclisme perquè s’han anat creant a diferents poblacions, tenim unes 15-16 escoles de ciclisme i el que falta és una instal·lació per fer ciclisme. Per exemple, per fer pista ens hem de desplaçar a Barcelona o Mataró. Les escoles normalment estan vinculades a escoles de BTT perquè aquí ho tenim més fàcil, però per exemple, per carretera o pista no tenim una instal·lació i és el que estem treballant. Seria la primera de la província de Girona; aquest és un dèficit de fa molt de temps i s’ha de fer un pas endavant.

Per què recomana tenir llicència federativa?
Et permet participar en activitats federades, però més enllà d’això hi ha una qüestió molt més important, una assegurança de responsabilitat civil i una de danys personals, és a dir, d’accident. Aquestes dues assegurances compleixen la llei i et cobreixen sempre que estiguis sobre una bicicleta.


  • Pots descarregar-te el suplement de ciclisme a l’Alt EmpordĂ , aquĂ­.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li