Segons les dades d’aquest segon trimestre, Torroella de Fluvià és el poble més car de la comarca i Portbou, el més barat
Llogar un habitatge a l’Alt Empordà aquest 2021 costa, de mitjana, 543,67 euros. Això vol dir que, tenint en compte les dades disponibles del primer i el segon trimestre de l’any, els preus han baixat un 3% respecte del 2020, quan la renda mitjana era de 568,02 euros, però encara superen els 524,64 euros del 2019.
En qualsevol cas, l’Alt Empordà és una de les zones barates de Catalunya on llogar pis i casa, ja que la mitjana de tot el territori és de 713 euros mensuals. Aixà ho indiquen les dades publicades aquesta setmana per la Secretaria d’Habitatge i Inclusió Social, a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya del Departament de Drets Socials. Unes dades (en aquest cas, del mercat de lloguer corresponents al segon trimestre del 2021) que s’obtenen a partir de les finances dipositades a l’Incasol.
En termes generals, el nombre de contractes de lloguer fins el mes de juny s’ha incrementat de forma significativa respecte del mateix perĂode del 2020, i s’ha situat en xifres similars a les del 2018. I les rendes mensuals de lloguer segueixen una tendència a la baixa a tot Catalunya des que es va assolir el mĂ xim el tercer trimestre del 2019. El Secretari d’Habitatge i InclusiĂł Social, Carles Sala, explica que «el mercat de lloguer durant el primer semestre de 2021 ha anat recuperant la seva activitat, que es va veure molt afectada per la crisi sanitĂ ria, que va paralitzar-se el segon trimestre de l’any passat amb el confinament total de la població».
TORROELLA I PORTBOU, CARA I CREU. Segons les dades de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, els municipis més cars són Torroella de Fluvià (la mitjana és de 711,57 euros) i Garriguella (707,62), seguits de Llers (698,33) i Navata (677,97). Mentre que els més barats són Portbou (310,45), Vila-sacra (398,75), Maçanet de Cabrenys (421,43) i Sant Pere Pescador (421,72). A l’hora d’analitzar aquestes xifres, però, sempre cal tenir en compte que els preus poden variar molt en funció de la tipologia d’immobles o de les zones on estan ubicats, i que això, en pobles petits, on el nombre de nous contractes és reduït, pot maquillar una mica les dades.
Durant el segon trimestre de l’any, a l’Alt EmpordĂ s’han formalitzat 780 lloguers nous, 25 menys que durant el primer trimestre (805). AixĂ, el total acumulat d’aquest 2021 Ă©s de 1.585 nous arrendaments. En aquest sentit, cal dir que hi ha set pobles de la comarca on no se n’ha formalitzat cap (motiu pel qual ja no apareixen a la taula de la pĂ gina anterior). Es tracta d’AlbanyĂ , Cabanelles, Ordis, PontĂłs, Siurana, la Vajol i Vilamaniscle.
En lĂnies generals, els municipis mĂ©s grans sĂłn els que registren el nombre de nous contractes mĂ©s elevat. Però tambĂ© en destaquen alguns pobles petits, com per exemple, Navata (amb 16 nous contractes acumulats en el que va d’any), Torroella de FluviĂ (14), Palau-saverdera (tambĂ© 14) o Agullana (11). En el cas de Palau-saverdera, ja ha doblat els 7 que va registrar al llarg de tot el 2020, i Torroella de FluviĂ tambĂ© ha superat els 10 de l’any passat.
FIGUERES APLICARĂ€ CONTENCIĂ“. Tenint en compte la seva casuĂstica particular, l’Ajuntament de Figueres ha demanat a l’Agència d’Habitatge de Catalunya que l’inclogui en la llista de municipis que es consideren mercat d’à rea tensa per a l’aplicaciĂł de la contenciĂł de rendes de lloguer. Justament ara fa un any que es va començar a aplicar la Llei 11/2020, de mesures urgents en matèria de contenciĂł de rendes en els contractes d’arrendament.
La normativa estableix que els municipis que es declarin com a Ă rea amb mercat d’habitatge tens hauran d’aplicar en els contractes de lloguer la contenciĂł de rendes que regula la norma. És a dir, que tots els contractes que s’hi formalitzin queden subjectes a uns lĂmits, i el preu de lloguer es fixa en funciĂł de l’Ăndex de referència mĂ©s baix o del que s’hagi pactat en el contracte de lloguer immediatament anterior.
D’entrada, la declaraciĂł tenia una vigència anual, però els municipis que han volgut han sol·licitat la renovaciĂł al Departament de Drets Socials. Per accedir a la condiciĂł de municipi d’à rea de mercat tens cal que tinguin un Ăndex i que, o bĂ© el preu dels seus lloguers hagi experimentat un creixement sostingut clarament superior a la mitjana catalana, o bĂ© les cĂ rregues del cost del lloguer superin el 30% dels ingressos habituals de les llars.
- Pots consultar les dades, aquĂ.Â
Leave a Reply