Assistència virtual per als pacients

0
530

El Centre Sociosanitari Bernat Jaume ha instal·lat deu aparells Alexa a les habitacions i al control d’infermeria


 

La intel·ligència artificial ha arribat al centre sociosanitari Bernat Jaume de Figueres. En el marc d’un projecte que s’ha batejat com a RobRoom, l’empresa YASYT Robotics ha instal·lat un total de deu assistents de veu Alexa Echo Show 8 a les habitacions dels pacients i al control d’infermeria de la segona planta. L’objectiu de la iniciativa és doble. D’una banda, millorar la qualitat de vida de les persones ingressades i fer-los un acompanyament, contribuint a evitar la sensació de soledat, manca de comunicació i desànim; i de l’altra, facilitar les tasques dels professionals assistencials. El projecte s’ha implantat aquest mes de juny, després d’una prova pilot i de la formació prèvia del personal d’infermeria.

Des de la Fundació Salut Empordà recorden que «l’estada en un centre sanitari pot convertir-se en un moment crític en el terreny emocional per a molts malalts», i expliquen que això «aquest últim any s’ha agreujat per culpa de la pandèmia del coronavirus i la necessitat de prohibir l’accés de visitants i acompanyants». Davant d’aquesta situació, han apostat per implementar els assistents virtuals al sociosanitari, on tenen cura de pacients de llarga estada i, en la seva majoria, amb alguna dependència. Però no descarten, en un futur, replicar el projecte a l’Hospital de Figueres.

Els dispositius són pantalles intel·ligents amb càmera i altaveus integrats que compten amb un assistent virtual capaç de contestar les preguntes dels pacients mitjançant la veu. I malgrat que el projecte està en contínua evolució (la idea és anar-lo adaptant a les necessitats dels usuaris i dels professionals), a data d’avui ofereix set prestacions: orientació (dona una sèrie de píndoles per ajudar el pacient a sentir-se orientat en el temps i en l’espai), seguiment (a partir de preguntes que fa al pacient, recull informacions del seu estat anímic, les registra i les posa a disposició dels professionals), comunicació (permet establir contacte telefònic o per videotrucada entre el pacient i els seus familiars, i entre el pacient i el personal assistencial), promoció de la salut i educació sanitària (ofereix formació per a l’usuari i el professional mitjançant vídeos interactius), entreteniment (posa a disposició del pacient una gran varietat de continguts), espiritual (conté pregàries adaptades a diferents moments del dia) i relaxació (proporciona sessions per fer diferents exercicis respiratoris i de relaxació).

La directora d’atenció sociosanitària de la Fundació Salut Empordà, Esther Celda, diu: «Els professionals de la geriatria no ens podem quedar al marge de la innovació tecnològica i hem d’aprofitar totes les eines possibles per a millorar la qualitat de vida de les persones». I afegeix: «Aquests dispositius poden ajudar a mantenir la memòria, recordant que cal beure aigua o quin dia és, a ser menys dependents, perquè l’usuari podrà trucar el seu familiar sense haver-ho de demanar… Ofereixen diferents aplicacions que poden fer més fàcil l’estada de les persones ingressades al Bernat Jaume, i això es traduirà en més benestar per a elles». 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li