Vuitanta retrats de l’exili republicà

0
847

‘A nation in retreat’ documenta la Retirada, a partir de les imatges de fotoperiodistes d’agències internacionals


 

Entre el 27 de gener i el 10 de febrer del 1939, 475.000 persones es van veure forçades a travessar la frontera francesa fugint de les tropes feixistes. Es tracta del primer èxode massiu de població civil a l’Europa occidental. Amb motiu dels vuitanta anys del gran èxode republicà, el Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera ha organitzat la mostra «A nation in retreat. La Retirada vista per les agències fotogràfiques internacionals», comissariada per Èric Forcada. La consellera de Justícia, Ester Capella, va inaugurar l’exposició dissabte passat, en el marc del Dia Internacional de l’Exili i la Deportació, que va tenir lloc el 5 de febrer.

UN REPÀS CRONOLÒGIC. «A nation in retreat», que es podrà veure fins a l’1 de setembre, presenta una vuitantena d’instantànies de la Retirada, captades per alguns dels 135 periodistes i fotoreporters acreditats per les autoritats franceses. Provenen de les grans agències franceses com France Press, S.A.F.A.R.A. o Fulgur, o les americanes Wide World Photo for The New York Times, Keystone o Associated Press Photo. La majoria són d’autors anònims, ja que, segons explica Forcada, aleshores no se signaven les imatges: «La Guerra Civil Espanyola és l’inici del reconeixement de la figura del fotoperiodista». L’excepció són Auguste Chauvin, David Seymour Chim o Robert Capa. Amb El soldat caigut (1936) de Capa comença el recorregut de la mostra, que consisteix en un repàs cronològic dels primers dies de l’exili republicà. Apareixen nombroses fotografies de l’entrada de les tropes franquistes a Barcelona, el 26 de gener, i retrats de dones, nens i gent gran -els únics autoritzats per trepitjar la Catalunya del Nord juntament amb els ferits. L’èxode, abans de l’ocupació de la capital catalana per part dels franquistes, havia estat minso. És, sobretot, a partir de l’obertura de la frontera i del 29 de gener, quan hi ha l’onada massiva de refugiats pel pas del Pertús. Així mateix, les instantànies testimonien la vida al camp de concentració d’Argelers: es va obrir el dia 30, que va acollir unes 400 persones, i els dies següents va sobrepassar la xifra dels 100.000 interns. Finalment, es documenta el moment en què les tropes franquistes arriben al Pertús i com celebren el control dels Pirineus, des d’Irun fins a Portbou. L’itinerari de la mostra acaba amb un fascicle publicat a Anglaterra el febrer del 1939, titulat A nation in retreat.

COL·LECCIÓ ÈRIC FORCADA

FOTOGRAFIA HUMANITÀRIA. Com relata Forcada, la campanya de Catalunya i la guerra llampec va canviar la manera de relatar la guerra. Per primera vegada, l’aviació, mitjançant els bombardejos, obria el terreny a la infanteria, sense cap mena de front, i la població civil es va veure obligada a marxar. Davant dels fets: «Els fotoreporters de la dècada dels anys trenta veuen que les seves fotos seran útils per sensibilitzar l’opinió pública i que tenen el poder de canviar el món». En aquest context, segons l’historiador, apareixeria la fotografia humanitària.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li