Una bassa d’oli, a mitges

0
202002

La DOP Oli de l’Empordà va presentar dissabte a Figueres l’oli novell d’enguany, una collita inferior a la mitjana a causa de la meteorologia –uns 600.000 litres– però generadora d’un producte més aromàtic i gustós


Dissabte passat, a la plaça de l’Escorxador, Figueres va presentar per primera vegada l’oli novell DO Empordà. Ho va fer en el context d’un acte que va servir perquè els assistents tastessin i adquirissin, si així ho desitjaven, el nou producte ofert directament de mans dels productors de la DOP: Empordàlia SCCL, Xavier Maset Isach, Trull Ylla SL, Celler Cooperatiu d’Espolla SCCL i Oli Serraferran (Oli de Ventalló SL).  La del cap de setmana passat, però, no serà l’única carta de presentació, ja que aquest dissabte també es donarà a conèixer a l’exterior del Mercat del Lleó de Girona.

La d’enguany és una collita de contrastos. I és que per una banda, i segons detalla el president de la DOP Oli de l’Empordà, Simon Casanovas, es preveu una producció reduïda d’uns quatre milions de quilos degut a l’excés de pluja durant la floració i a la sequera de l’estiu, que n’ha retardat la maduració i ha provocat un oli més verd, amb millors qualitats organolèptiques. Aquest fet, precisament, dóna com a resultat la bona notícia de la collita d’aquest 2016, que tindrà en els més de 600.000 litres d’oli un producte d’una “qualitat excel·lent”. “És un oli molt aromàtic i gustós, qualitativament serà un bon any”, explica Casanovas abans de puntualitzar que, com ja va passar durant l’exercici anterior, l’anyada estarà per sota de la mitjana.

Tot i  la baixada en la collita, unes xifres inferiors a les que es registren en les èpoques climàticament favorables, quan es cullen uns cinc milions de quilos equivalents a uns 700.000 litres d’oli, les sensacions dels productors són bones. Així ho assenyala el mateix Casanovas, que detalla que l’oli autòcton “travessa un bon moment i cada vegada té més nom”.

Aquesta major notorietat, diu, ha superat les habituals fronteres comarcals i provincials i ha arribat, sobretot, a terres barcelonines i també a la zona del sud de França. “És un oli que crida molt l’atenció a la resta de Catalunya, és molt diferent als altres productes que es fan”, remarca. “El nostre objectiu és créixer, tenim un bon futur com a producte singular que som i si els elaboradors actuem conjuntament i defensem el correu de l’olivera podem pensar amb optimisme”.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li