Una antiga pedrera francesa ofereix la primera exposició immersiva de Dalí

0
1027

Situada a 300 km de Figueres, les parets laberíntiques de fins a 16 metres d’alçària mostren ‘Dalí. L’enigma sense fi’


Les pedreres anomenades Carrières de Lumières acullen des de divendres l’exposició «Dalí. L’enigma sense fi», la primera exposició digital immersiva sobre Salvador Dalí. Una proposta que fa un repàs als més de seixanta anys de creació de l’artista català, a través de projeccions en moviment en parets de roca de fins a 16 metres d’alçària. Un excel·lent joc de projeccions, que sumeixen l’espectador dins un món dalininà molt particular.

En l’acte de presentació als mitjans, la directora dels Museus Dalí de la Fundació Dalí, Montse Aguer, explica que «es tracta d’un recorregut per la seva obra, però interpretat per un equip creatiu espectacular». Concretament pel grup format per Gianfranco Iannuzzi, director artístic de Culturespaces, Renato Gatto i Massimiliano Siccardi, amb la col·laboració musical de Luca Longobardi. A més a més compta amb el suport i l’assessorament de la Fundació Dalí. Iannuzzi ha destacat que «Dalí no només era un pintor, la seva vida era una obra d’art, per això hem mostrat la seva vessant amb el cinema, la càmera, la fotografia i l’escultura en una festa daliniana».

PROCÉS. Fa quatre anys, la Fundació Gala Salvador Dalí va rebre per primera vegada la proposta dels creadors: «Ens vam prendre el nostre temps, ja que és una proposta nova i volíem estar convençuts que fossin uns bons socis», apunta Aguer. Des que van començar a col·laborar s’han realitzat diverses visites, intercanvis i reunions, en què Iannuzzi i el seu equip desenvolupaven la seva idea assessorats per la Fundació. L’acostament no s’ha fet només a la seva obra, també abraça el personatge. Una tasca difícil, segons comenta Iannuzzi: «Dalí ha fet art per la humanitat, nosaltres l’hem treballat amb gran respecte. Dalí ens ha parlat i nosaltres amb gran respecte l’hem respost».

‘DALÍ. L’ENIGMA SENSE FI’. Durant 40 minuts, els 7.000 m2 de la pedrera s’il·luminen en un espectacular joc de projeccions sincròniques amb imatges de les creacions de l’artista empordanès. Pintures, dibuixos, fotografies, instal·lacions, pel·lícules i imatges d’arxiu repassen les diverses fases creatives de Dalí des d’una perspectiva única a través de diverses obres emblemàtiques que físicament es troben exposades en diversos punts del planeta, com ara el Teatre-Museu Dalí de Figueres, el Dalí Museum de Florida, el Museo Reina Sofía de Madrid, MoMA de Nova York, etc.

Imatges que recorren les diferents etapes de Salvador Dalí, on ens mostren treballs de la seva època «paranoicocrítica» com ara la Reminiscència arqueològica de l’Àngelus de Millet, amb escultures i creacions tridimensionals com la representació del Rostre de Mae West utilitzable com a apartament, passant per Leda atòmica o La temptació de Sant Antoni. No hi podien faltar les imatges surrealistes, especialment La persistència de la memòria, que és deconstruïda i tornada a construir de forma totalment lliure aportant un nou enfocament de l’obra.

L’experiència en aquest complex laberíntic hipnòtic s’acompanya amb 11 temes dels àlbums més coneguts de Pink Floyd, amb cançons com Atom Heart Mother o el mític Hey You. A més, també sonen les composicions originals de Luca Longobardi.

GAUDÍ, ARQUITECTE DE L’IMAGINARI. L’exposició es complementa amb una exposició immersiva de deu minuts de durada que ret homenatge al geni de l’arquitectura a través dels seus edificis, actualment declarats Patrimoni Mundial de la Unesco. Un viatge entre somni i realitat des del Parc Güell fins a la Casa Batlló, passant per la Casa Milà i la Sagrada Família.

BORJA BALSERA

NOVES VIES D’EXPOSICIÓ. «És una nova manera d’arribar a tot el món, sobretot per a aquelles persones que no poden venir a Figueres. Els oferim una forma d’intuir la figura de Dalí», comenta Aguer. No es descarta que apareguin nous artistes que es vulguin acostar a la figura de Dalí i que aportin un punt de vista interessant, com és el cas de l’exposició de Baus de Provença.

CARRIERES DE LUMIÈRES. Aquesta pedrera situada al massís dels Alpilles, a la localitat de Baus de Provença, va ser redescoberta pel cineasta Jean Cocteau el 1959 quan va rodar-hi la pel·lícula El testament d’orfeu. El 1976 es va apostar per transformar l’espai en una zona habilitada per acollir espectacles audiovisuals. El 2012 Culturaespaces agafà les regnes de la gestió de la zona i començà a oferir exposicions amb imatges llançades per 100 projectors sobre els 7.000 m2 de l’espai. El 2017 va obtenir el Premi Thea a la millor realització artística immersiva. Ara, i fins al 3 de gener del 2021, acull l’exposició creada al voltant de la figura del geni.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li