Un Empordà sense paisatge?

0
517

Ja fa temps que l’Empordà està sotmès a un continuat d’agressions que fan perillar allò que el defineix: el paisatge.
Primer va ser la febre de la construcció, que ha suposat que bona part de la costa de la nostra comarca hagi perdut part del seu encant i ara sigui equiparable a qualsevol localitat costanera de Llevant.
Amb l’esclat de la bombolla immobiliària, ara són les infraestructures les que posen en perill el nostre paisatge. Primer va ser el traçat del TGV, infraestructura necessària per a l’Empordà i per al país, després l’ampliació de l’autopista, posteriorment, va venir un dels reptes més forts: la línia de 400.000 W de Molt Alta Tensió (MAT) que ha de connectar les xarxes espanyoles i franceses.
La MAT va ser i és un gran repte paisatgístic, però en part, gràcies a la lluita del territori i dels ajuntaments, es va aconseguir que el tram amb més impacte ambiental, el traçat que creuarà els Pirineus, és a dir, l’Albera, sigui soterrat. I per tant, el principal perill mediambiental -la filera de torres enormes travessant l’Albera, i els conseqüents camins d’evaquació- es va poder evitar.
Però evitar que aquesta filera d’enormes torres de 50 metres cada 500 metres entre Santa Llogaia i Baixàs i soterrar-ne la línia té un cost elevat. Un cost necessari i acceptat, però elevat.
Soterrar aquest tram de la MAT per evitar l’impacte paisatgístic té un cost aproximat de 300 milions d’euros (50.000 milions de pessetes), 10 vegades el cost del traçat aeri de la línea.
És una quantitat econòmica molt gran que haurem de pagar entre tots els contribuents -en aquest cas europeus- però en definitiva, és diner públic, diners de tots.
Jo estic totalment d’acord que es destini aquesta enorme quantitat de diners per protegir el nostre paisatge, perquè crec que el paisatge de l’Empordà no té preu.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li