
Can Mach impulsa el projecte Olla de Tapis, una mitja marató que ja ha rebut els elogis dels corredors locals
Esport i patrimoni. Aquests són els dos conceptes fonamentals que edifiquen la feina de l’allotjament Can Mach, de Tapis, nucli de població de Maçanet de Cabrenys, a l’hora d’impulsar el projecte Olla de Tapis. De fet, ja fa temps que l’establiment vetlla per recuperar antics camins de la contrada, una tasca que ara adquireix més transcendència tenint en compte que durant els darrers mesos s’han anat habilitant corriols i itineraris.
AixÃ, i a través dels clients habituals del restaurant, la majoria senderistes o corredors de muntanya, s’han creat diversos recorreguts que complementen el que ja es va rehabilitar el passat mes de juny —té el seu origen el 2017—, un repte trail del Doctor Soler que consta de 6,5 quilòmetres de distà ncia.
La prova més factible, dirigida en aquest cas a caminadors, és l’anomenada «Font Fresca», un camà d’1,5 quilòmetres destinat a passejar. Aquesta proposta comparteix protagonisme amb la Ronda, de 4 quilòmetres i que ressegueix gorgues naturals; l’Instawalk, on cada recorregut té diferents punts marcats per fer a la carta amb l’objectiu de fer fotografies de l’entorn, i la joia de la corona, la novetat: l’Olla de Tapis, una mitja marató —21,4 quilòmetres— pensada per fer corrent. Aviat, la llista d’opcions s’ampliarà amb un parell d’alternatives més: la Nocturna, una prova de 8 quilòmetres per fer amb frontal, i el TupÃ, un itinerari de 10 quilòmetres batejat amb el nom que rep una olla petita en la parla de Tapis.
Més enllà de l’activitat esportiva implÃcita, des de l’organització també s’ha treballat perquè la recuperació d’itineraris permeti donar un impuls patrimonial a l’entorn. Aixà doncs, s’ha treballat a través de la memòria oral de la gent gran per tal de recuperar antics recorreguts del petit nucli poblacional, la qual cosa ha significat la recuperació dels accessos a espais com la Font d’en Martà o la Font del Mestre.
L’OLLA DE TAPIS. El recorregut que ha suposat fins ara més feina a l’hora de recuperar-lo ha estat l’Olla de Tapis, la proposta estrella dirigida als esportistes de trail. L’itinerari, que ressegueix les muntanyes que abracen la població, esdevé una ruta exigent, amb pujades notòries i un desnivell pronunciat. Més enllà del seu atractiu esportiu, la mitja marató també brinda altres punts forts destacables, com ara la flora —presència d’eucaliptus o grèvols— la fauna —es poden observar isards, cérvols o à guiles daurades— o patrimonials —amb el menhir del Coll de la Dona Morta com a un dels exemples—.
Tots aquests valors afegits ja han estat comprovats de ben a prop per corredors locals com Samuel Dávila, Isaac Hernández, Aina CusÃ, Montse Rivera, Mariano Atienza, Enric Graboleda, Miki Pagès, VÃctor Puig o Jordi Batlle.

Dávila, veneçolà establert a Figueres, apunta que el circuit, «divertit», es caracteritza per la combinació de «zones on es pot córrer amb altres quilòmetres més tècnics». «El més bonic de la carrera és quan s’arriba a Puig Falcó, al quilòmetre 15, un lloc únic amb una vista cap a altres muntanyes de 360 graus», afegeix.
D’altra banda, la llançanenca CusÃ, que diumenge va fer l’Olla de Tapis, ressalta la «varietat» del traçat, que també valora com a «molt rà pid». «Penso que és una molt bona zona d’entrenament, i a part d’això és un lloc molt bonic de veure. El fet que estigui marcat sense que això malmeti la naturalesa demostra que s’ha fet una gran feina, tant per corredors, caminadors o famÃlies en general que vulguin passar-hi un cap de setmana», afegeix la corredora empordanesa, que en l’à mbit personal es manté a l’expectativa de l’evolució de la Covid-19 per establir el calendari de competició.
Leave a Reply