Superilles a Figueres?

0
1268

Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Sostenible, Compromís d’Esquerres per Figueres planteja una reflexió sobre el model implantat fa un any a Barcelona basat en recuperar espais per la gent que viu a la ciutat i reduir les zones destinades a cotxes


 

Figueres pot aprendre de l’experiència barcelonina de les superilles? Aquest és el plantejament que ha volgut fer Compromís d’Esquerres per Figueres (CExF) coincidint amb la setmana de la Mobilitat Sostenible amb una xerrada, divendres passat, al centre cívic Creu de la Mà. La proposta és agosarada per la divisió d’opinions que ha generat a la capital catalana i pel fet que la trama urbana figuerenca té unes característiques molt diferents. Tot i això, el portaveu de Compromís, Òscar Vergés, diu que “es tracta de millorar les condicions de vida de la gent que viu a Figueres i les superilles contribueixen a això”. Vergés, però, declara: “No volem proposar superilles a Figueres, volem aprofitar l’aprenentatge de Barcelona per tots els temes de mobilitat que estan encallats a Figueres, començant per la Rambla, que amb 25 anys no hem estat capaços de tancar-la al trànsit”. El regidor ecosocialista afegeix també que “un dels objectius seria trobar nous espais per a la gent i també revitalitzar les zones més deprimides”.

QUÈ ÉS UNA SUPERILLA? El concepte passa per esponjar més la ciutat, reduir l’espai destinat als cotxes i que aquestes zones de circulació i aparcament siguin recuperades per la ciutadania. Com diuen els defensors d’aquest sistema, “no és només una qüestió de mobilitat i de més espais per als vianants, és més espai per jugar al carrer i recuperar el seu ús social”. Seria d’alguna manera fer més vida de barri o de poble com en èpoques anteriors.

OPINIONS. L’equip de govern de Marta Felip no ha plantejat mai el tema de les superilles i fonts municipals han declarat a HORA NOVA que tampoc plantejaran aquest sistema. Des del PSC a Figueres, en canvi, sí que serien partidaris d’adaptar aquest model a la ciutat. D’altra banda, la regidora d’Unió a l’Ajuntament de Figueres, Núria Galimany, que juntament amb Manel Toro són regidors no adscrits, fa la reflexió següent: “L’urbanisme és la gran eina de construcció de ciutat, que és la suma de tècnica, pensament i planificació. El model de superilla lligat a un pla de mobilitat concret, va més enllà de l’urbanisme tàctic. A Figueres, com a vila-ciutat i capital de comarca, cal un debat valent i rigorós per decidir quina ciutat volem.”

Des del PP, M. Àngels Olmedo diu que el model de les superilles “segurament ens agrada a tots perquè pot afavorir la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica, els espais verds i una ciutat més agradable”. Tot i això Olmedo declara: “Tots sabem que això comportaria la pèrdua d’aparcaments i talls de circulació”. El PP recorda que Figueres és una ciutat que viu pràcticament del comerç i que “abans d’iniciar qualsevol política d’aquest tipus és necessari treballar conjuntament amb els comerciants i tenir solucionats els aparcaments dissuassoris i treballar per la rebaixa dels aparcaments privats existents.Ciutadans creu que les superilles han estat un “fracàs” a Barcelona, que no ha solucionat problemes de congestió de trànsit i tampoc de contaminació. C’s diu que “Figueres té problemes de mobilitat greus i no és moment ara de fer experiments de dubtosa eficàcia”.

POSSIBLES ESPAIS. A Figueres els experts aconsellarien tres zones per implantar superilles. Una proposta seria l’àrea dels carrers Santa Llogaia, Pere III i Sant Pau i una segona, seria l’espai entre la Rambla i el carrer Col·legi. Són zones amb manca d’espais verds, molta densitat urbana i en què tots els carrers estan destinats a aparcament. Es tractaria, però, de no tallar el trànsit dels vials principals. La tercera opció seria als Cendrassos.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li