Si els aparells superen els 25 km/h, o tenen seients alçats, de moment no poden circular

0
1048

Els vehicles de mobilitat personal (VMP), que van dels 6 als 24 km/h, no requereixen autorització, assegurança ni casc


Per preparar les noves ordenances, els ajuntaments s’estan basant en la Instrucció de la Direcció General de Trànsit 2019/s-149 TV-108, que vol facilitar –de manera transitòria i a petició de les autoritats municipals– la diferenciació entre els vehicles de mobilitat personal (VMP) i els ciclomotors i motocicletes. I a part dels ajuntaments, també s’adreça als fabricants dels aparells. Les policies locals, per la seva banda, ja tenien unes ordres específiques des de finals del 2018.

Aquesta instrucció parteix de la idea bàsica que el Reglament general de circulació prohibeix el pas de tota classe de vehicles per les voreres i altres zones reservades per a vianants. I en casos com el de Figueres, l’ordenança de circulació estableix que els menors de 12 anys que vagin amb patins, patinets, monopatins, bicicletes i tricicles es consideren vianants, motiu pel qual només poden transitar per les zones de vianants, i a velocitat de vianant. Per conduir els vehicles elèctrics de moment no hi ha limitació d’edat.

A part d’això, els popularment coneguts com a patinets elèctrics es tipifiquen i, en funció de les seves característiques, se sotmeten a unes o altres directrius. Si l’aparell no pot superar els 6 km/h es considera un joguet i no pot circular per la via pública. Els vehicles de mobilitat personal són patinets propulsats exclusivament per un motor elèctric que li permet abastar velocitats compreses entre els 6 i els 25 km/h. Aquests no necessiten cap autorització administrativa, i tant l’assegurança com l’ús del casc (en vies urbanes) són voluntaris. El mateix que passa amb les bicicletes de pedal amb pedalejada assistida, que són les que porten un motor elèctric auxiliar la potència del qual va disminuint progressivament, i s’atura abans d’arribar als 25 km/h o quan el ciclista deixa de pedalar.

D’altra banda, si superen els 25 km/h ja són un altre tipus de vehicles, anomenats cicles a motor. Aquests estan dissenyats per funcionar amb pedals que tenen una propulsió auxiliar que permet circular a més de 25 km/h. Els cicles ja necessiten una autorització administrativa per circular, els conductors han de tenir un permís específic, i tant l’ús del casc com l’assegurança són obligatoris. Tal com explica l’inspector de la Guàrdia Urbana, Josep Maria Riera, no caldrà treure’s un carnet nou, sinó que se’n requerirà algun dels ja existents. Actualment, però, encara no es pot obtenir cap dels permisos perquè no hi ha legislació, motiu pel qual aquests vehicles no poden circular per la via pública. Per això, a part de la denúncia, la Guàrdia Urbana comissarà els vehicles i els portarà al dipòsit.

Els vehicles que puguin arribar o superar els 45 km/h ja es consideren ciclomotors. I igual que els patinets que tinguin un seient a una alçària superior als 540 mm, també requereixen autorització administrativa, un permís de conducció específic, casc i assegurança. I en qualsevol cas, quan sigui obligatori l’ús d’enllumenat els conductors que circulin per vies interurbanes també hauran de portar elements reflectants.

A més, els usuaris estan obligats a sotmetre’s a les proves d’alcoholèmia i drogues si se’ls requereix.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li