CARTELLERA

DIĂ’PTRIA

L’ombra del dubte

El tercer asesinato
Dijous, 21h
La Cate

Creus i cruïlles recorren el teixit simbòlic d’El tercer asesinato, dotzè llargmetratge de ficció del cineasta japonès Hirokazu Kore-eda (Nadie sabe, Milagro, Nuestra hermana pequeña), que planteja un explícit canvi de to després d’una última part de la seva filmografia lluminosa i familiar. Tot comença amb un crim brutal. No hi ha el més mínim dubte de qui és el culpable. Què succeeix quan el sospitós ens ofereix diverses i diferents versions de la seva culpabilitat?

Les confessions de l’acusat desencadenen una investigació que es ramifica en desenes de veritats o mentides possibles, negant-se o confirmant-se de manera mútua, tot dibuixant un jardí borgià de senders que es bifurquen al voltant d’una imputació que també pot resultar equívoca.

El tercer asesinato converteix bona part del seu discurs de fons –tota veritat és, per naturalesa, esquiva– en l’element que determina la seva identitat de gènere: els signes externs parlen d’un thriller judicial, però, sota aquesta pell, el que acaba desenvolupant Kore-eda és una brillant reflexió espiritual entorn de la idea del sacrifici i els tortuosos camins que pot prendre l’ànima humana a l’hora d’executar un acte “just”. Encara que ni tan sols això es pogués afirmar sense marge de dubte: l’essencialitat d’El tercer asesinato rau en l’aïllament de tota certesa, perquè, si entre altres coses, aquesta pel·lícula podria ser una denúncia sobre la pena de mort (vigent encara al Japó), les seves formes són les més allunyades que ens puguem imaginar d’un film de tesi.

L’afany d’un advocat defensor per atenuar la pena d’un assassí confés que canvia la seva versió dels fets a cada compareixença centren aquest relat, que assolirà el clímax en la imatge que fon i confon els rostres d’ambdós personatges, units per la mirada humanista i compassiva del cineasta. Tant l’austeritat d’estil i la complexitat dels detalls narratius i visuals, d’una banda, com la gestualitat manual dels personatges, de l’altra, tornen a acreditar la infal·libilitat d’aquest gran mestre contemporani del setè art.