Salvador Jordà: ‘Empordà Origen és la marca paraigua que engloba els projectes de l’Associació d’Hostaleria’

0
417

És el vicepresident de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà (AHAE) i propietari de l’Hotel Emporium de Castelló d’Empúries. Al llarg d’aquesta entrevista fa una valoració de l’estiu i de les xifres del sector a la comarca, entre altres. Jordà detalla com ha de ser la campanya de tardor i hivern i n’explica els projectes. També desgrana com es faran els sopars maridats d’aquest 2020


Un estiu d’allò més atípic i segurament un dels pitjors en el sector, quina valoració en fa?
Ha sigut un estiu d’incertesa total. Quan va haver-hi el desconfinament es va treballar perquè la gent tenia ganes de sortir; el juny també es va mig salvar, no era per tirar coets però el fet que la gent del país no viatjava fora i el turisme francès també va començar a venir, va fer que es mig salvés el mes. Al juliol, gràcies al turisme de proximitat –que no el nacional, ja que considero que el turisme nacional no ha arribat– i amb el francès també va anar funcionant. Llavors va haver-hi el pic de finals de juliol, que van sorgir algunes notícies, fraudulentes totalment, on es deia que a Figueres, Roses i Castelló d’Empúries hi havia un pic important de la Covid-19. Això ens va desequilibrar tot el sistema de l’estiu, que ja anava fluix i va acabar d’enfonsar-ho. Les notícies en l’àmbit de l’Estat espanyol i alguna declaració d’algun polític de Figueres o les del segon ministre francès van fer que l’agost hagi estat un mes bastant dur. El fet de tenir turisme de proximitat, que ha estat el de segona residència, ha fet que el restaurant funcionés però l’allotjament ha sigut un desastre. Per exemple, els càmpings han baixat entre un 60-70% la seva ocupació.

S’ha notat molt, doncs, la diferència entre el restaurant i l’hotel?
Sí, els restaurants que han donat una facilitat al client són els que han funcionat. No vull dir que tots els restaurants hagin funcionat, però els que tenien seguretat d’higiene, protocols, aforament… penso que han treballat. En canvi, pel que fa a allotjaments no s’ha treballat. Al moment que França va dir que no s’anés a Espanya vam estar fotuts, i és el que va passar a l’agost. Els francesos són més perfeccionistes que aquí i van voler quedar-se el turisme a casa, i en l’àmbit nacional també van fer una jugada semblant.

No sabem cap on anem, però com es preveu la temporada de tardor-hivern?
És una incertesa total i crec que les empreses el que han de fer és reduir costos. Les empreses no podem fer moltes vendes, perquè no es poden controlar, i cada dia hi ha directrius i protocols diferents. Per tant, penso que les empreses han de mirar sobretot els costos i no baixar la qualitat; i amb «eliminar costos» em refereixo a personal, energies sostenibles… hem de reinventar-nos ràpid perquè no sabem què passarà. Penso que és una crisi que té tres tipologies: primer ha sigut una crisi sanitària, llavors la crisi econòmica i ara vindrà la crisi psicològica. Aquest hivern s’ajuntaran els tres factors i no serà fàcil perquè, fins i tot, fa pocs dies va sortir la notícia que no hi haurà carnaval ni a Roses, ni Castelló… Per Nadal què farem? S’ha desmuntat tot, aquest setembre, per exemple, hem tingut un problema afegit amb l’Acústica i altres esdeveniments que s’han anul·lat o celebrat parcialment. Els setembres eren bons perquè la gent que tenia cases de lloguer venia a cobrar-los i passava uns dies aquí, l’Acústica o al Festival Terra de Trobadors. També donava moviment i la gent consumia a la comarca… aquest setembre ha estat molt diferent.

Hi ha titulars que impacten i diuen que «fins a un 20% dels negocis podria tancar». Com ho analitza com a empresari del sector?
Penso que tancarà més del 20%. La patacada serà molt forta però penso que gairebé el 40% dels negocis d’hostaleria tancarà… si no són més. El nostre és un sector molt fràgil, perquè és un sector on la crisi del 2008 no ha acabat mai i molta gent el que ha fet és canviar de sector, ja que es pensa que l’hostaleria és més fàcil. L’empresari que ha obert un negoci d’un bar petit de 30 m2 està sentenciat, els lloguers no es poden assumir, no hi ha el moviment de gent habitual… i això és el complicat.

El vostre, que és un restaurant d’estrella Michelin, ha notat la patacada més o menys forta?
Nosaltres hem tingut sort que el restaurant ha aguantat bé, la gent quan es va començar a sortir en tenia ganes, al final som humans i hem de sortir. I com a restaurant d’estrella puc dir que ha pujat gairebé un 30% les vendes. Per què? Perquè hi ha la segona residència. Aquesta segona residència hi ha un dia que es fa un premi, i aquest estiu s’ha anat aguantant així.

Me’n vaig a l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà, que n’és el vicepresident. Cap on camina l’entitat amb la nova junta?
Tant a la nova junta com a l’antiga hi ha les tres persones que estan al capdavant, que ja hi érem a l’antiga. Quan en Lluís ens va deixar, en Miquel ja era el relleu i és una junta que portem molts anys treballant conjuntament. En Miquel, amb molta astúcia, va buscar una junta amb gent jove i amb ganes de fer i canviar coses. Un altre pilar fort de la junta és la Marta Gardell, del Bon Retorn, i llavors, darrere, hi ha tot un equip molt ben preparat que treballa molt. Estem canviant el sistema però estem canviant el sistema segons anem avançant, i penso hi ha hagut un canvi molt gran, hem refrescat l’entitat.

Com ha de funcionar l’AHAE?
Hem passat de cent deu socis a cent vuitanta en sis mesos, i el nostre objectiu és de tres-cents socis, al 2021. Durant el confinament hem treballat molt i hem estat al costat del soci. Tenim equips d’advocats i de professionals de qualsevol àmbit i ens hem convertit en la patronal d’hostaleria de l’Alt Empordà. Penso que hem fet molt bona feina i esperem que segueixi el seu curs, i amb més projectes.

Quins projectes té entre mans, avui en dia, l’entitat?
Ara hi ha tres projectes importants: Empordà Origen, la Cuina del Vent i Empordà Solidari.

Empordà Origen s’ha d’entendre com una marca gastronòmica?
No, és la marca paraigua que engloba els projectes de l’Associació d’Hostaleria i té finalitat totalment promocional per tal d’arribar al client de manera directa a través d’experiències, producte i territori. A partir d’aquí estem canviant tot el sistema. Costarà perquè ho hem d’adaptar tot, i tot s’està coent i està començant a fer xup-xup.

I el segon projecte, Empordà Solidari, què ha de ser?
Aquest és un altre projecte que penja d’Empordà Origen i preveu que tots els associats donin premis, com ara dinars, nits d’hotel, degustacions… i es posarà en una bossa solidària que de servir per finalitats socials i/o promocionals. És a dir, si ve un bloguer de França, el convidem a dinar i a dues nits d’hotel i li regalem l’experiència d’estar aquí. Això és una bossa que ara l’està treballant sobretot la Marta Gardell juntament amb la Roser Bronsoms i la Cinta Gutiérrez, perquè dins l’Associació d’Hostaleria estem fent grups de treball, i d’aquesta manera cada grup es dedica a treballar un sol tema.

Foto: ÀNGEL REYNAL

L’entitat volia fer un estudi econòmic de la comarca. Hi ha alguna dada rellevant?
S’està treballant, s’han passat les dades i ara des de la gerència han d’acabar de publicar-les. Dades importants? Doncs, per exemple, que d’ocupació estem sota el 68% respecte a altres anys. Pel que fa a la restauració, estem més o menys igual, i de barisme i bistrot o bars de platja, també ha baixat molt la demanda.

Creu que potser hi ha massa oferta gastronòmica a la comarca?
A veure, l’oferta… Si tot funcionés amb normalitat, és un sector que amb l’estiu es manté. Llavors sempre hi ha el típic que punxa a l’hivern o que se’n cansa… Hi ha gent que quan tanca és perquè se n’ha cansat, però això no vol dir que li hagi anat malament. Però això en condicions normals, eh? Imagina’t ara, amb la situació actual.

Què passarà amb els Sopars Maridats, que s’organitzen cada any?
Aquest és un tema que està sobre la taula, potser m’avanço perquè no està aprovat per junta. Aquest any els Sopars Maridats es faran només amb el col·lectiu de la Cuina del Vent, volem anar per lliures i es començaran d’aquí a un mes o nu mes i mig. Estem intentant que l’Ajuntament de Figueres sigui un dels patrocinadors, a més a més de la DO Empordà, i si podem entrar amb la DO Oli també ho farem. La diferència d’aquest any serà que quan anàvem conjuntament amb la Cuina de l’Empordanet –que no hi tenim res en contra, eh?– es marcaven uns preus, però com que dins el nostre col·lectiu hi ha molta diferència entre els restaurants, la nostra idea és que els preus siguin lliures. És a dir, que cada restaurant marqui els preus del menú. Això és la idea inicial que tenim en aquests moments, ja veurem com acabaran essent els Sopars Maridats.

Un altre dels esdeveniments importants de l’entitat és la Nit del Turisme. Se’n sap alguna cosa?
La Nit del Turisme s’hauria de fer, però tal com està l’actualitat… l’haurem de fer virtual [entre riures]. La veritat que és un tema que encara no hem parlat ni pensat com farem, perquè ja veiem que s’està anul·lant tot i una Nit de Turisme amb tres-centes persones imagina… és gairebé impossible. Alguna cosa es farà, segur. En Miquel és qui té les grans idees.

Quins avantatges té formar part de l’AHAE?
Formar part de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà és estar sempre al dia, perquè l’AHAE, avui en dia, té molta informació. És una entitat que està treballant molt per al territori, la gent no n’és conscient però realment és així. I al mateix temps tots els socis que treballen amb nosaltres estan emparats davant una llarga llista de factors com ara problemes laborals, estratègies de desenvolupament de negoci… L’AHAE és una eina per aquelles persones que volen estar ben recolzades a l’Alt Empordà, per a qualsevol problema tenim una persona que et dirigirà i sempre t’atendrem perquè tenim l’equip per fer-ho. Tot el que ha passat ens ha ajudat a reinventar-nos i amb el confinament hem fet moltes webinars (conferències web) per als socis de l’entitat, amb gent especialista del sector. Fins i tot vam comptar amb en Joan Roca. A més a més, cada dia han tingut informació sobre els ERTOs, les lleis, els protocols… Aquesta és la feina que fem des de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà, i encara en queda molta per fer.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li