Riera i Aragó, submarins i avions

0
1059

L’Ajuntament de Figueres restaurarà l’obra d’aquest escultor català que hi ha a la plaça de l’Escorxador


 

Des de fa 33 anys l’escultor català Josep Maria Riera i Aragó (Barcelona, 1954) té una especial predilecció pels avions i els submarins a l’hora de plasmar les seves creacions plàstiques. Ho evidencia en la seva exposició a la Fundació Fran Daurel-Perramón de Ventalló, que es pot visitar fins al 30 setembre (hi ha hagut una pròrroga, ja que ini-cialment havia de finalitzar diumenge passat), i l’escultura de la plaça de l’Escorxador de Figueres, que ben aviat serà restaurada.

Si la seva passió als mitjans de transport que van per l’aire o per sota l’aigua va néixer el 1985, tres anys més tard ja exposava a l’antic escorxador de Figueres, concretament a l’espai on hi ha actualment l’Arxiu Comarcal. Curiosament, d’aquella mostra Riera i Aragó encara conserva l’obra Dos submarins penjants, que es pot veure en l’exposició que es presenta a Ventalló.

De l’exposició dels 1989 en va sortir l’encàrrec, per part de l’Ajuntament de Figueres, de dotar a la ciutat d’una obra seva. Va ser instal·lada en un lateral del mateix edifici, fent xamfrà entre la plaça i el carrer Pella i Forgas. La peça, que representa un avió i està tallada en ferro, porta com a títol Figura arran d’aire, tot i que l’escultor la mostra a la seva pàgina web amb el nom de Gran avió en groc. Les properes obres de remodelació de la plaça de l’Escorxador permetran dignificar el conjunt, que passa força desapercebut pels vianants i pels ciutadans en general, a partir d’una feina de restauració que inclou canviar la base de sustentació, reparar una part del mòdul cilíndric que li dona suport, moure-la de lloc i fer un tractat preventiu en el metall.

Riera i Aragó va estudiar a la Facultat de Belles Arts de Barcelona. Al llarg de la seva carrera s’ha dedicat tant a l’escultura com a la pintura i a l’obra gràfica. Com dèiem, recrea en la seva obra un món de màquines i artefactes utilitzant el bronze i el ferro com a materials, amb la qual cosa aconsegueix que els seus avions o submarins flotin en una atmosfera màgica. Ha realitzat exposicions individuals i col·lectives i està present en diferents col·leccions de museus i en espais públics.

La mostra de Ventalló repassa la seva trajectòria des del 1985 fins ara, pel que fa a la temàtica dels submarins, a partir de les obres més destacades de la seva col·lecció particular, en concret 12 escultures i 4 pintures. La directora de la Galeria Marlborough Barcelona i comissària de l’exposició, Mercè Ros, ha explicat que «els submarins, així com els avions, els fars o els dirigibles, són elements constants en l’obra de l’escultor barceloní, que conformen un estil personal, ingenu i inconfusible. Aquest artefacte per navegar esdevé introspecció i meditació, el món interior de l’artista. Però, a banda de ser un refugi interior, la nau també és l’expressió de l’estima de l’autor envers el mar».

Entre les peces exposades, s’inclouen tres obres de la sèrie Submarins tous (1988), així com la 4 Submarins (2007), formada per centenars de petits submarins. També es presenten dues obres de gran format, el Mandala (1991) i l’emblemàtica escultura Submarins de les Balears (1997), on Riera i Aragó fa un retrat subjectiu de set de les illes.

Les sales d’exposicions de la Fundació Fran Daurel – Perramón de Ventalló van ser inaugurades l’any 2011 i acullen l’obra d’artistes com Sergi Aguilar, Alfonso Alzamora, Jorge Castillo, Modest Cuixart, Guerrero Medina, Josep Guinovart, Xavier Medina Campeny, Enric Pladevall, Miguel Rasadora, Gino Rubert, Josep M. Subirachs i del mateix Josep Maria Riera i Aragó, entre altres. L’Espai 3 _que és on s’exhibeix la mostra temporal de l’escultura, un singular indret situat a pocs metres de distància de l’exposició permanent_ va acollir l’estiu passat el llegat del pintor català Albert Ràfols-Casamada, adquirit per la fundació.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li