Reivindiquem el lleure

0
1210

El mes de juliol s’ha acabat i sovint aixĂČ suposa tambĂ© el punt final del mes de casal d’estiu de molts infants i tambĂ© de molts monitors i monitores, ja que molts casals no funcionen al mes d’agost o bĂ© tenen molts menys participants. Com a persona que ha anat tota la vida a un casal d’estiu i que fa deu anys que hi treballa com a monitor em venia molt de gust reivindicar aquests espais i tots els que vagin lligats al mĂłn del lleure.

En primer lloc, cal tenir present que l’educaciĂł en el lleure forma part de l’aprenentatge de tots els infants i els casals d’estiu sĂłn un primer pas per introduir-s’hi. És un espai en el qual s’aprĂšn a conviure en grup en un ambient mĂ©s distĂšs; en el qual s’aprenen valors molt importants com el treball en equip o la solidaritat; i on hi ha una descoberta de la mateixa persona i de tot allĂČ que ens agrada i ens apropa a l’edat adulta amb capacitat de decisiĂł. Tot aixĂČ, evidentment, dins d’un ambient lĂșdic i de diversiĂł. En aquest sentit, penso que els casals d’estiu poden convertir-se en la porta d’entrada a l’educaciĂł en el lleure. Poden fer que els infants s’hi interessin i puguin mirar d’apropar-se a espais com caus o esplais que fan aquest treball de forma regular durant tot l’any i poden treballar tots aquests aspectes amb mĂ©s profunditat.

En segon lloc, cal posar en valor la funciĂł social que els casals juguen a la nostra societat. Moltes famĂ­lies necessiten un espai on els seus fills i filles gaudeixin amb tota la tranquil·litat del mĂłn mentre estan segurs i cuidats. La conciliaciĂł laboral i la familiar no Ă©s senzilla i els casals sĂłn, a parer meu, la millor soluciĂł possible. SĂłn un espai educatiu i lĂșdic en quĂš els infants estan envoltats de professionals que vetllaran pel seu benestar en tot moment. A mĂ©s, ajuda a la seva socialitzaciĂł i els fa ampliar el seu cercle de persones conegudes, ja que Ă©s una oportunitat per conĂšixer companys i companyes que no van a la seva escola.

Paral·lelament, penso que tambĂ© Ă©s molt important reivindicar el casal per adolescents que ja poden estar sense el control exhaustiu d’un adult i que, per tant, «no els caldria» anar a un casal d’estiu per la raĂł esgrimida anteriorment. MĂ©s enllĂ  del paper fonamental que tĂ© l’educaciĂł en el lleure i en l’aprenentatge de totes les persones, penso que pot ser contraproduent per un adolescent estar tot un estiu sense un projecte del qual formar part i sense uns horaris que marquin una mica el seu dia a dia. AixĂ­, penso que haurĂ­em de posar molts mĂ©s recursos a crear espais perquĂš els adolescents de la nostra ciutat poguessin continuar aprenent i formant-se (d’una altra manera) durant l’estiu.

Per acabar, no ens hem d’oblidar de la importĂ ncia que tenen els casals per les persones que hi treballen. MĂ©s enllĂ  de tota la feina que donen els casals d’estiu (com d’altres activitats del mĂłn del lleure), crec que la feina de monitor Ă©s un grandĂ­ssim aprenentatge i una oportunitat per gaudir d’experiĂšncies increĂŻbles. Penso que la meva tasca com a docent Ă©s molt millor i m’és molt mĂ©s senzilla grĂ cies a tots els aprenentatges que m’enduc del mĂłn del lleure. A mĂ©s, tenir la possibilitat de formar part del procĂ©s d’aprenentatge i creixement dels infants Ă©s una experiĂšncia Ășnica i molt enriquidora.

En conclusió, em venia molt de gust i trobo molt necessari reivindicar l’educació en el lleure i els casals d’estiu per posar-los en valor i treballar perquù siguin accessibles i tothom tingui l’oportunitat de gaudir-ne.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li