Redescobrint Tomàs Mallol

0
327

Gairebé coincidint amb el primer aniversari de la seva mort -es va produir el 16 de juny de l’any passat-, el cineasta empordanès Tomàs Mallol és notícia per partida doble. Per una banda, la seva família ha fet donació al Museu del Cinema de Girona de més de 2.200 objectes que el col·leccionista encara guardava a casa seva, a Torroella de Fluvià. D’altra banda, també han cedit els 31 curtmetratges que va realitzar –la majoria rodats a la comarca- que seran digitalitzats en alta definició per potenciar-ne la difusió.
Precisament, el proper dia 16 de juny s’organitza un memorial al Cinema Truffaut de Girona, organitzat amb la col·laboració del Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona en el qual es projectaran alguns d’aquests curtmetratges juntament amb Roda de mirades, un document de Joan Mallarach inspirat en la figura de Mallol. Tot plegat forma part d’un conjunt d’iniciatives previstes pel Museu del Cinema adreçades a difondre l’obra fílmica del cineasta empordanès coincidint amb el fet que ara fa 20 anys l’Ajuntament de Girona va adquirir la seva col·lecció com a embrió del nou equipament cultural. Un museu, cal recordar, al darrere del qual també hi va anar l’Ajuntament de Figueres -la intenció era ubicar-lo a la Sala Edison-, però que no se’n va sortir davant l’oferta i les condicions que van presentar els gironins.

LA FILMOGRAFIA DE MALLOL. L’any 1956, Tomàs Mallol realitzà la seva primera pel·lícula com a cineasta amateur, El pastor de can Sopa, dedicada a un popular personatge de Torroella de Fluvià, i una primera i única incursió en el cinema professional com a director de fotografia, en la coproducció italo-espanyola Su propio destino. Com recorden els documentalistes del Museu del Cinema, “Mallol abandonà el cinema professional per les dependències i servituds que comportava, que s’allunyaven dels criteris artístics de la pel·lícula, i va decidir continuar com a cineasta amateur i va fundar l’UCA, Unió de Cineastes Amateurs, amb seu a Barcelona”.
En vint anys, fins al 1977, el cineasta empordanès va realitzar 31 cinematogràfics, que li valgueren diversos premis internacionals de cinema amateur. “Els films de Tomàs Mallol es caracteritzen pel seu perfeccionisme formal, pel ritme lent de les imatges i, en definitiva, per la seva obsessió per l’espai i el temps”, assenyalen. Alguns dels títols més destacats son L’Empordà (1957), Mástiles (1963), Instante (1967), Daguerre i jo (1969), Poca cosa sabem (1972), Negre i vermell (1973) o Homenatge (1975). Olga i Eva Mallol, filles de Tomàs Mallol, han fet donació a la Fundació Museu del Cinema d’aquests curtmetratges originals i els drets d’explotació. El museu va encarregar-ne la digitalització. Les cintes originals s’han lliurat al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge de l’Ajuntament de Girona.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz